måndag 9 november 2009

Vardagsbekymmer

För ganska längesen hade Frodo ett sår på örat som jag plåstrade om. Det kan ju vara ganska svårt att få det att sitta kvar men denna gången lyckades jag verkligen och plåstret är omöjligt att få bort om man inte vill få med all päls förstås. JAg tror nästan att det har suttit i två veckor! Fast nu på eftermiddagen var det verkligen på väg av och då hjälpte jag det på traven så att Frodo kan se lite stiligare ut...det är han värd.

Vi kämpar på med inkallningen...och jag speciellt får verkligen kämpa. Inkallningen i lydnadsprogrammet går faktiskt ganska bra nu och det är faktiskt ganska sällan det går på tok där. Vardagsinkallningen är det som är svårast. Idag tänkte jag att vi skulle köra ett litet pass och träna på just detta. Promenaden bar av upp i skogen till ett bra och avskärmat ställe där jag känner att jag tryggt kan ha honom lös. Jag kan ha honom lös och gå vid min sida utan att det är några problem. Problemet kommer när han har kommit en bit bort från mig...då blir hörseln högst selektiv!!! Det är väldigt svårt att få till inkallningen när han är på väg bort från mig men vi tragglar vidare. Går det åt skogen sticker jag fort som attan därifrån och tack o lov så ligger det inte i Frodos intresse att springa bort från mig...bara springa runt mig och snosa lite=( När jag går ifrån honom säger jag inget utan nonchalerar honom totalt och det verkar iallafall fungera för jag tycker att det har blivit lite bättre men ojojoj vad vi behöver öva mer. Jag skulle önska att det var som i reklamen "plötsligt händer det" och att jag bara helt plötsligt behöver säga Frodo kom och han kommer som ett skott.

Idag har jag även varit på öppna förskolan till Aaron stora förtjusning. Även jag hade riktigt trevligt. Även om jag alltid har sällskap av min lilla Frodo så är det trevligt med lite tvåbeningar ibland med.

3 kommentarer:

  1. Du är duktig som orkar kämpa på Sofia! Vi har alla våra vardagsproblem. Goliat har kommit in i en dra-i-kopplet-period och dessutom gjorde han ett utfall mot en annan hund idag. Det var hur längesen som helst som han gjorde det, skittråkigt med bakslag i träningen :( men det är bara att kämpa på! Du är så duktig, heja Sofia!

    SvaraRadera
  2. jo vi försöker med alla medel...=)Man får helt enkelt vara glad när man är på topp och njuta...Frodo har också kaxat upp sig lite mer mot andra hundar på sista tiden...det är så att man får ta i med hårdhandskarna och säga till på skarpen. Man ser liksom när raggen reser sig och då vet man att det är dags för en tillsägelse och i värsta fall en platsliggning om han inte slutar att fixera på hunden vi möter. När han ligger ner kan han omöjligt spänna sig mot hunden och han blir då ganska automatiskt mer fokuserad på mig...det fungerar när det fungerar som jag brukar säga=)

    SvaraRadera
  3. Ett tips på hur man får bort tejp från örat utan att dra med all päls är att använda lite flytrande smör.. Smöret löste upp pålstrets klister!:D

    //Elin

    SvaraRadera