lördag 14 november 2009

Spårningsförsök nivå för svårt

Jag och min hetlevrade hund en annan dag utan snö och blöta kläder...

Jag och Cissi hade igår eftermiddag lagt spår till våra hundar. Idag gick vi spåren trots att det faktiskt hade snöat över dem litegrann. Liggtiden för spåren var ca 20 timmar. För Frodos del blev detta alldeles för svårt så han tappade bort sig gång på gång han var dessutom alldeles för hetlevrad och störd av andra spår i skogen så tillsist gav jag upp och vi avbröt innan vi hittade klöven. Det jag lärt mig av dagen är att:

-spåra oftare så han inte blir så het.
- att jag behöver mer snitslar än så länge i spåret så att jag åtminstone vet när han gör rätt.
- spåra när det inte blåser

Goliats spårstart var inge vidare heller. Han ringade och började om, ringade och började om i en väldig fart och vi kom ingenstans. När vi nästan gett upp tog han dock upp spåret igen där jag märkligt nog hade gjort bloduppehåll. Sen spårade han som en klocka i behagligt tempo resten av spåret som gick både i vinklar och över en bäck.

Båda hundarna betedde sig likartat vid spårstarten...verkade allmänt förvirrade och ivriga. Jag kan tänka mig att det var svårt för dem att hålla sig till spåret eftersom det säkerligen hade passerat många djur och lämnat sina dofter där under natten. Sen vet jag inte hur pass mycket snöfallet påverkade dem. I Goliats spår var det knappt nån snö så det borde inte ha försvårat det för honom. Frodo tappade bort sig vid en snöfläck där terrängen var lite mer öppen och snön inte hade hunnit smälta. Idag var det nästintill vindstilla också vilket försvårade det hela för Frodo som annars brukar jobba med vinden när han spårar. Han vänder upp sig mot vinden så han känner vittringen av spåret och jobbar sig sen mot det tills han hittar det. Detta kunde han inte göra idag och det förvirrade honom nog en del. När jag tänker efter så har det faktiskt blåst ganska mycket de senaste gångerna han har spårat så nu vet jag att jag antagligen måste träna mer när det är vindstilla!

En intressant dag var det iallafall ute i spårskogen i synnerhet för mig som förutom att dra lärdom av misslyckandet även ramlade ner i en bäck=)

//Hundnörden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar