fredag 20 november 2009

Vänder turen nu?

Pixie och Frodo

De senaste dagarna verkar ha varit en nedåtgående spiral på många plan. Träningen har inte fungerat så bra alla gånger, nån avverkar skogen där jag har lagt ett spår, Frodos örons trasslar och vädret känns som det motverkar mig! Men nu är jag ju ändå en tålmodig liten skit så jag har inte tappat modet för det...bara nästan. Idag hade jag iallafall tänkt att prova en ny strategi för inkallningen på promenad. Jag tog med mig en rådjursklöv och det fungerade hur bra som helst. Frodo var så uppmärksam och hade jättekul själv njöt jag av att ha en hund som faktiskt kommer VARJE gång jag ropar. MEN, för det var ett men även denna gång, så kom två älgar mitt under vårat lilla träningspass. Jag såg dem vilket inte Frodo gjorde fast han blev rejält störd av dessa två och sprang iväg med nosen i vädret och var helt okontaktbar. Jag provade en gång att kalla in honommen förstod ganska fort att det var lönslöst att att ens prova...ibland når man ju inte riktigt fram så att säga. Jag vände på klacken och började gå hemåt istället eftersom det brukar fungera bra när inget annat fungerar. Jag såg att Frodo sprang runt som en galen torped i skogen och jag har då aldrig sett en hund springa så fort som han. Mitt i allt detta hade han trots allt nån sorts koll på vart jag var för han rörde sig åt mitt håll men kunde inte släppa den goda och helt färska doften av vilt. Jag ökade takten och ganska snart hörde jag honom komma bakom mig i full galopp. Lite skamset närmade han sig mig och jag kunde kalla in honom. Med kopplet på gick vi sen förbi älgspåren igen men denna gången med sträna förmaningar vid minsta intresse. Just där jag gick har jag inte sett ett enda vilt djur på många år och jag rör mig där i krokarna ganska ofta...otur för mig idag men å andra sidan så är ju inte älgjakten slut ännu..hehehe.

Fick iallafall tilfälle att lägga ett personspår idag. Min sjuka syster fick passa min sjuka son medan jag la två spår. Ett till hennes Pixie och ett till Frodo. Frodos spår blev toksvårt men jag tänkte prova att höja svårighetsgraden för att se om tempot på så vis sjunker lite. Spåret var ganska kort och började i princip med en tre meters raksträcka och sen en vinkel. Efter Första vinkeln fortsatte jag ett par meter för att sedan göra en ruta på ca 1x1 meter där jag gick runt bara för att förvirra honom lite. Efter den lilla rutan vinklade jag spåret som sedan fortsatte i flera vinklar och över ett stenparti. Tre gånger korsade spåret elljusspåret. I spåret hade jag även lagt ut två föremål som jag ville att han skulle hitta. Det första föremålet var våran träningspinne som vi leker "hitta lekar" med samt apporterar med. Det andra föremålet som låg vid spårslutet var hans bästa kamptrasa. Under båda föremålen hade jag lagt en skinkbit av bästa sort!!! Förutom att spåret gick i diverse kringelikrokar hade jag även tänkt på att lägga det med vinden så att han omöjligt skulle kunna känna vittring från spåret...hehehe en riktig liten satmara var jag därute i skogen. =)

Slutsatsen jag kan dra av dagens spårande är att jag definitivt ska fortsätta med personpår och göra dem väldigt svåra för han sänker faktiskt farten då..HURRA!!! Jag är nöjd med hans spårarbete idag och med min tankeverksamhet bakom det hela. Han hittade båda föremålen med men vi måste jobba mer på att han ska markera dem tydligt.

Tack o hej för mig...nu ska jag ta hand om en bajsblöja!!

Tycker om min hund även fast han gillar älgar...

1 kommentar:

  1. Åh, vilken fin bild Sofia! :) Och vad kul att spåret gick bra, hurra för personspår! Du ska se att nu har du kvoterat upp all skit så nu händer inget mer hemskt på hela året!

    SvaraRadera