söndag 22 november 2009

Ensamma

Som vädret var när denna bilden togs...så vill jag hade det NUUUUU!

Åkte iväg till träningen idag men det var bara jag och Frodo där. Antingen hade jag tagit fel på tiden eller så var det ingen som orkade ut i regnrusket. Vår träning blev iallafall oerhört bra ändå och det var skönt att ha heeeeela ridhuset för mig själv.

Vi tränade låååånga inkallningar med fart och sen lekte vi och busade en hel del. Busandet gick bra idag och jag provade flera olika föremål att busa med och nästan alla var roliga...det är inte vanligt för min lilla vovve det! Målet är att han ska tycka att det är så kul att busa så att det kan bli en belöning för honom när vi tränar.

Sen är jag så glad för jag tror att poletten äntligen ramlade ner när det gäller läggande under gång. Av en slump sa jag bara sitt när vi rörde på oss och hundrackarn sätter sig som en blixt. Ojdå, tänkte jag, det där måste jag prova en gång till och samma sak hände igen. Sättande under gång var alltså enklare för min hund än läggande...konstigt! Hursomhelst så gjorde jag den övningen ett par omgångar och sen provade jag bara att säga ligg istället för sitt och då fungerade det!!! Tjohej!!! Nu är det bara att öva vidare och kanske ha sitt övningar som en liten uppvärmning...men å andra sidan kanske det inte alls fungerar nästa gång man vet ju ALDRIG!!!

Apporteringen fungerar jättebra inomhus men inte alls utomhus...eller rättare sagt apporteringen med apportbocken för andra föremål kan han hämta. Jag tränade därför väldigt grundläggande på det idag och nöjde mig med att han bara öppnade munnen och kände lite på apporten. Det var så jag började inomhus och jag tror att det får bli så vi får göra även utomhus. Det känns lite långsamt men å andra sidan har han ju verkligen blivit motiverad inomhus så metoden fungerar iallafall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar