tisdag 24 november 2009

Knallpulverpistol

Eftersom Frodo är skottberörd vill jag för hans egen skull träna innan det blir aktuellt för start i öppenklass med skottprov. Hörde efter på en leksaksaffär om de hade knallpulverpistoler och hur högt de låter. De har en variant som låter i 125 dB och nu när jag surfat runt lite verkar det som att det räcker som träning. Denna puffra skulle kosta runt 300 kr...
För mitt syfte känns det ju bra att jag kan inhandla denna atteralj så enkelt på en leksaksaffär men jag kan ju knappast tro att det är många som köper knallpulverpistoler med samma syfte som mig och 125 dB är ju högt! Tänkt vad alla små barn kan skada sig....
dB
190 -
Högsta nivån som ljud kan ha i luft
180 -
Kanonskott. Trumhinnan brister
150 -
Gevärsskott. Ljudet är så kort att örat inte hinner uppfatta det som skadligt.
135 -
Högsta uppmätta värde på rockkonsert
125 -Den s.k. kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Nu börjar örat att känna obehag. Men tänk på att volymer långt under 125 dB är skadliga.
120 -
Jetplan startar på ca 100 m avstånd
110 -
Inte ovanlig nivå på diskotek
90 -
Trafikerad gata
85 -
Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd.
Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador.
80 -
Dammsugare
70 -
Tvättmaskin, hårtork
60 -
Normal samtalton
20 -
Lövsus
0 -
Gränsen för vad ett friskt öra kan uppfatta.

2 kommentarer:

  1. en knallpulver puffra blir skitbra, det är ju det dom flesta använder på proven. Men det är sant som du säger, lite väl högt för barn... som kanske använder i lek och skjuter nära varandra osv... otäckt det där... förövrigt så är det alltid konstigt att skriva kommentar till dej, det krånglar jämt... hm..

    SvaraRadera
  2. Gör dem? Jaja det blir iallafall bra träning hursomhelst. Ska se vad jag kan göra åt kommentarskrånglet!

    SvaraRadera