tisdag 10 november 2009

Apportering igen...

En bild från i våras då Frodo hade lite mer hull på kroppen. Lyckligtvis har han börjat lägga på sig lite mer nu och slipper se ut som det benranglet till unghund han varit under ett par månader.=)

Då var det dags att ännu en gång försöka komma på ett sätt som gör att Frodo förstår apporteringen i lydnasklass ett. För tillfället skulle vi inte ha några problem att så småningom starta i klass två. Att hämta apporten till mig är ingar problem. Idag började vi t.o.m på att han skulle gå runt mig och in i utgångställning vilket han också gjorde förutom sittandet. Frodo sätter sig ogärna med apporten i munnen det är därför det är så svårt att lära honom att ta approten när han sitter. JAg började även idag att öva dett separat. Han får ta upp apporten och sen säger jag sitt med förhoppningen att han sätter sig. Detta fungerade en gång idag...wohooo. Nu är det bara att nöta vidare på det så kanske vi kan få till det där tillslut=)

Annars har jag kommit på att det vi behöver öva allra mest på nu är ställande och läggande under gång. Jag hoppas kunna återkomma till detta med lite filmer så fort jag har hittat ett lämpligt offer som kan filma oss.

Läggandet under gång är för tillfället för långsamt och snett och jag behöver dessutom hjälpa till med diverse dubbelkommandon så här har vi en hel del att jobba på.

Ställandet under gång fattar han inte riktigt än och det jag försöker med är att han ska hoppa till med frambenen och verkligen stanna på en gång när jag säger stanna. Jag vill undvika att han ska ta extra steg så därför tycker jag det är bäst om han stannar upp med båda frambenen samtidigt. Här har vi dock en bit kvar innan vi kommit dit men vi tragglar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar