tisdag 31 augusti 2010

Trasiga pinscheröron?

Frodo fick ett litet sår på örat för ett tag sen. Vanligtvis närhan får sår på öronen beror det på att han och katterna har lekt lite väl våldsamt eller att han slår i örat i nåt när han skakar sig. När det väl är ett litet sår är det svårt att få det att läka eftersom det hela tiden går upp igen så fort han skakar på huvudet. Vanligtvis brukar jag bara tejpa lite sårtejp i några dagar så att såret hinner läka men denna gången hade jag slut på tejp och rotade därför igenom medicinskåpet i jakt på nåt användbart. Compeed Skavsårsplåster måste väl fungera tänkte jag. Sagt och gjort jag tejpade på det för över en vecka sen och fick ta bort det igår och det satt som berget.



Det var kanske intehelt nödvändigt att ha det så länge men ajg var lite nyfiken på hur lång tid det skulle ta innan det ramla bort men ramla bort det hade det inte gjort i första taget. Jag blev nästan lite rädd att örat skulle mögla där under men det hade det inte gjort utan det mådde alldeles prima och såret var läkt.



Så dagens tips till dig som har en hund med känsliga öron, som lätt blir trasiga eller går sönder är alltså Compeed Skavsårsplåster. MEN man behöver nån form av lösningsmedel för att ta bort det så kom ihåg att tvätta örat ordentligt efteråt och smörj så det inte torkar.



Jag lägger alltid om öron på kvällen det sista jag gör. Då är Frodo lugn och det går fort och enkelt. Sen får plåstret sitta över natten också så att det fäster sig riktigt ordentligt innan man ska ut i eventuella regenväder=)

Jag tog två plåster och tejpade det ena på undersidan av örat ochd et andra på ovansidan. En bit av plåstrena får gå utanför örat så att det fäster i varandra. Det går inte att ta ett plåster och vika runt örat. Det är för tjocka för det och ramlar bara av när hunden skakar på huvudet.

Hur jag lägger om öronen med sårtejp finns beskrivet i ett tidigare blogginlägg: http://fiaspinscher.blogspot.com/2010/01/alla-hundar-ar-inte-snalla.html


2 kommentarer:

  1. Det ska jag absolut prova!! Nu är det snart dax igen med trasiga öron, så fort det blir lite kallare..

    SvaraRadera
  2. Hej!!
    Jag såg ditt tips angående compeed på hundöron och blev då glad nu när jag slipper blodiga väggar! Men vad använde du för lösningsmedel för att ta bort det? Är lite orolig då det blivit svullet vid plåstret nu...

    SvaraRadera