torsdag 19 augusti 2010

Spårprov 2

Här kommer kritiken från spårrprovet.

"Tar villigt an spåret, något kryssande och sedan vid sidan. Missar vinkel ett p.g.a att han kommer in snett. Går sträcka två parallellt relativt långt ut men för långt ifrån. Klarar vinkel två. Sträcka tre, ivrigt men i övrigt utan anmärkning. Klarar vinkel tre. Sträcka fyra något kryssande. Klarar vinkel fyra med ringning. Sträcka fem får viltkänning men klarar sträckan, lokaliserar med ringning."

Spårningsförmåga: god (går vid sidan för mycket i sträcka ett och två för maximal effektivitet)
Arbetstempo: lämpligt, ibland något ivrigt.
Självständighet: föraren återtar själv vid viltkänning.
Skottprövning: godkänd.
Spårtid 17 min
Allmänt omdöme: Frode missar för mycket i början av sitt spår, men uppvisar många goda kvalitéer i andra delen av spåret. Trevligt ekipage.
Resultat: 2:a pris
Domare: Ann-Christin Elfsmo

Mina egna reflektioner:
Jag är egentligen rätt så nöjd med Frodos och min insats. Mest nöjd är jag över att jag hade mycket lättare att läsa honom i spårandet och att jag upptäckte när han fick viltkänning och kunde avbryta det på ett bra sätt. Problemet som jag ser det nu är starten och sträcka samt vinkel ett där han är alldels för ivrig och ofta missar. Han blir också väldigt ivrig efter skott vilket gör att han kan bli så pass ivrig att han har svårt att lokalisera klövenIgår kom vi också in lite konstigt i spåret eftersom ett träd hade ramlat ner precis framför uppsparken men jag tror egentligen inte att det påverkade så mycket.

Vi ska alltså träna på lugnare starter och lugnare spårslut. Det gör vi genom att krångla till det i början av spåret, kanske genom att bloda oregelbundet eller genom att göra andra små klurigheter som kan få Frodo att stanna upp och tänka till. Tempot måste jag prova mig fam till hur jag ska få ner. det kan hända att det är så enkelt som att jag låter honom spåra lite oftare det kanske gör att han blir lite mindre taggad. Annars ska jag nog prova att prata lugnande med honom och att själv bromsa lite. Vid viltkänningen sa jag ju aldrig nej igår utan jag bara kallade in honom, pratade lugnande och uppmanade honom att spåra igen och det fungerade bra.
Hade jag gått ett spår denna veckan hade vi kanske fått en 1:a vem vet?
Hursomhelst så var det väldigt kul!

Frodos spårsäkra mamma Tilda kammade hem ett 1:a pris som vanligt och syrran Skorpan fick en 2:a. Jag hade med mig kameran igår men inget minnsekort så det blev inga bilder.

2 kommentarer:

  1. Aj vad synd! Kritiken lät ju fin.
    Du vet väl att du får göra en omstart utan att det drar ner?
    Dixie är ivrig i början så jag håller igen, sen håller hon lagom tempo. Men hade hon fått bestämma själv i början hade nog tempot genom hela spåret blivit för högt.
    Det låter som att ni gjort stora framsteg så snart får ni era 1:a pris!

    SvaraRadera
  2. Inte illa pinkat att få ett 2a pris. Det gick ju i det stora hela bra och du är nöjd :).
    Trevligt ekipage också;)
    Lycka till på nästa spårprov!
    Kram

    SvaraRadera