fredag 20 augusti 2010

Skinka är grejjen!

Jag tränade ett litet lydnadspass nu på kvällen med lilla Frodopodo. Vi körde mest position och fotgående som vi har mycket kvar att jobba på men öven lite läggande som bitvis gick riktigt bra. Jag har ju inte alls tränat lydnad regelbundet på länge men ett moment sitter och vi kan det t.o.m som man gör det i klass 2. Gissa vilket, jo apporteringen. Det var ju mitt största bekymmer men nu är det det enda vi kan tävlingsmässigt.

Idag tog jag bara fram apporten efter lite fotgående kommanderade fot, sträckte fram den framför hans nos och kommenderade sedan apport. Frodo tog aporten men såg lite konfunderad ut. Han satt kvar hela tiden men lyfte på en tassen som att fråga "ursäkta mig Fröken men vad ska jag göra med den här?" Han höll den dock i munnen tills jag sa loss. får man poängavdrag för sånt?

Hursomhelst så blev det ett försök på klass två apportering också. Jag drog en rövare helt enkelt. Nar jag leker och kampar med Frodo blir det lite passiv apporteringsträning ganska ofta så jag tänkte att jag provar. Frodo fick sitta, jag kastade apporten, kommenderade han hämtade och kom tillbaka men jag hjälpte honom lite så att han skulle komma in i rätt position men jag kände mig ändå ganska nöjd.

Jaha, då var det bara fotgåendet, ställandet, läggandet, inkallningen, hopp över hinder, tandvisningen och var det nåt mer vi måste träna in?

Och förövrigt så fungerar pastramiskinka utmärkt som belöning...

4 kommentarer:

  1. platsliggning och tävlingsträning, sen har ni första priset som i en liten ask! :)

    SvaraRadera
  2. mohahahaha ja nästa vecka är det klart tror jag=)

    SvaraRadera
  3. Vad kul! Klart ni ska börja tävla snart!
    Är fotgåendet bra?
    Platsliggning?
    Inkallning kan han väl? Bara att finslipa. Hopp över hinder borde han greja. Och tandvisning har jag inte lärt in... Frodo har väl ställts ut så då är det ju inga problem.
    Så jag skulle säga att ni inte alls har så mycket kvar ju! Läggande och ställande under gång ni behöver få till bara :)
    Och att jobba utan belöning...

    SvaraRadera
  4. ja men dåså då är det ju snart klart som jag sa...hahahaha.

    SvaraRadera