torsdag 24 juni 2010

Spårträning

Här står han min lilla sniffert och luktar på nån smaskig doftfläck. Jag kanske ska förtydliga att han inte spårar här. Frispårning har jag aldrig provat utan vi spårar i halsband och lina.

Idag hade jag en utstakad plan för hur träningen skulle gå till och det brukar alltid vara bra att ha en plan även om jag inte alltid har det måste jag erkänna. Målet för dagen var att följa våra rutiner till punkt och pricka när det gäller spårstart och sen att belöna ordentligt vid spårslutet.

Spårstarten gick bra idag och vi kunde börja lugnt och sansat så detta måste jag verkligen tänka på tills på söndag. Sätta ner Frodo, kolla uppsparket, gå tillbaka till Frodo och gå lugnt till spårstarten tillsammans.

Sen ringade han spåret en hel del idag men hittade tillbaka på ett bra sätt. Spåret har legat i 24 timmar, det var bitvis väldigt torrt då det gick över vitmossa på stenhäll och så hade vinden flyttat spåret några meter från spårkärnan. Över de fuktigare mosspartierna gick Frodo väldigt bra men det märktes att det var svårare för honom vis stenpartierna och det förstår jag. Jag tog faktiskt tillbaka honom till spåret en gång och det får man även göra på tävling men det vill jag ju helst slippa. Det värsta av allt var att han hade lite svårt att hitta klöven...ja man blir ju lite smått nervös när det går såhär. När han väl hade hittat klöven blev det iallafall en massa beröm och godisbitar och sen gick vi hem.

Jag tror att jag kanske ska lägga två korta motivationsspår imorgon och bara fokusera på start och slut så han verkligen vet vad det handlar om. Vi har ju inte spårat så mycket på sistone och jag har nog slarvat en del med belöningen i spårslutet. Fast jag vill heller itne trötta ut honom inför söndagen...ojojoj hur ska man göra?

Nu ska jag iallafall natta lilleman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar