måndag 28 juni 2010

Bengeten

Frodo rangel-benget-skelett = förra sommaren. Lite mer vinthundsstuk på honom då tycker jag=)

Jag har ju haft lite problem med Frodos aptit. Förra sommaren var han jätte trulig med maten och vi porvade det ena med det andra och tillsist blev det ett foder för högaktiva hundar och två bamse portioner varje dag plus lite matrester och så träningsgodis på det.

Vi hade då Robur för högaktiva hundar. Nu har jag efter ett tips provat Roburs valp-/gravid och digivande tik foder. Det är lite mindre protein och fett i det än fodret för högaktiva men Frodo älskar det. Det är lite mindre kulor så det kanske är det. Nu har han ätit upp allt och t.o.m slickat skålen efteråt...jag är chockad.

Är det nån som har nån erfarenhet av matproblem. Kan det var onyttigt på lång sikt att ge honom valpfodret?


3 kommentarer:

  1. Åååh, Mille är likadan. Jättesvår att få att äta. Han äter färskfoder ibland men man märker att när han fått det nån vecka så brukar han tröttna på det med.. Har provat eukanubas för agility hundar o det åt han - i hela två dagar. Det är väl bra om ni hittat ett foder som han äter nu, men spontant känns det inte som att det finns tillräckligt i ett valpfoder för en vuxen aktiv pinscher. Men bättre det än att inte äta alls ju..

    SvaraRadera
  2. Vad grundar föregående talande det på? (inget illa menat, jag blir mest nyfiken)

    Jag tror absolut inte att det är någon fara att ge en vuxen hund valpfoder! Den största skillnaden är ju som du själv säger att det är högre fetthalt i valpfoder. Därför fungerar det sällan att ge till en "normal" vuxenhund då de oftast blir tjocka ganska fort på valpfoder.
    Men eftersom Frodo har så hög förbränning och inte blir tjock av det är det ju bara bra att du har hittat ett foder som fungerar :) Kör på!
    Min kompis Hanna ger sina valpfoder nu med, dom rör ju på sig så mycket så dom blir inte heller tjocka. Goliat skulle ju svälla upp som en boll på en vecka ;)

    SvaraRadera
  3. Det är ju faktiskt både mindre fett och protein i valpfodret än i fodret för hogaktiva. Men det är liksom det man kan välja på för de andra fodren skulle ju Frodo få äta typ en hink om dagen och det skulle ju aldrig gå ner.

    Ja jag provar iallafall=)

    SvaraRadera