söndag 27 juni 2010

Spårprov- inte riktigt vår dag=(


Idag var det så dags för spårprovspermiären. Dagen, eller kanske ska jag säga natten till idag började inte så så bra för min del. Lilleman hade feber och bökade fram till klocka fyra men efter det var det lugnt så några timmars sömn fick jag iallafall. Frodo var på bra humör på morgonen men jag upptäckte när jag hade kommit fram till Segersjö att han hade kräkts i buren...det brukar han inte göra när han åker bil men han var lika glad för det så vi åkte ut till spåret och började gå.

Protokollet lyder:

Start/sträcka 1: Tar snabbt an spåret /klarar utan tvekan.
Vinkel 1: Klarar med ringning.
Sträcka 2: Klarar
Vinkel 2: Klarar ej, långvarig tappt, återföres.
Sträcka 3: Klarar
Vinkel 3: Klarar ej (här var återgången)
Sträcka 4: Klarar efter mindre tappt.
Vinkel 4:Klarar efter stor ringning (bloduppehåll i den vinkeln)
Sträcka 5/spårslut: Klarar, mindre tappt/klarar utan tvekan. (Bloduppehåll på raksträckan)

Spårningsförmåga: Mindre god
Arbetstempo: Lämpligt
Självständighet: Ingripande från domaren
Skottprövning: Godkänd
Spårtid: 30 minuter

Domare: Elisabet Nilsson

Efter detta fick han en nolla såklart!

Mina egna reflektioner kring det hela var att början och slutet gick bra. I början gick han som en klocka så jag såg ett förstapris med HP framför mig men så fick han vittring på nåt alldeles förträffligt färskt spår vid andra vinkeln. Det kan även hända att han såg nåt djur som pep iväg för han blev så otroligt het och ivrig. Det var så snårigt att jag hade svårt att se. Efter detta vimsade han runt och tillsist frågade domaren mig om jag visste vart han hade lämnat spåret och jag gick då tillbaka till den platsen där jag trodde att han hade barkat iväg på fel doft. Väl tillbaka till det rätta spåret tog han an det igen men vid tredje vinkeln som också var en återgång tog krafterna slut...eller jag ska nog säga fukten i nosen. Här tappade han bort sig och vimsade runt lite. Sen gick vi över spåret utan att han märkte det och då sa domaren att han nog hade för torra slemhinnor. Jag hade ju oturligt nog glömt vattnet i bilen...för jag var ju förberedd och hade packat allt så fint kvällen innan förstår ni. Vi stannade för en liten paus och efter det gick det lite bättre. Sen gick spåret över ett vattenfyllt dike så då passade Frodo på att dricka och det var en helt annan hund i spåret efter det. Skottet klarade han utan att blinka och klöven markerade han väldigt fint och tydligt!

Dagen var lite av en tvärt om dag. Jag hade ju trott att skottet skulle bli det svåra och spårningen det enkla men så var inte fallet. Det positiva med allt är ju att jag inte längre verkar han en skottberörd hund, jippie, att han tog an spåret fantastiskt fint och att han avslutade det bra.

Det är klart att jag är lite besviken på dagens resultat men å andra sidan lärde jag mig massor idag för domaren var väldigt duktig på att visa och förklara efter att vi hade gått klart. Jag fick lite träningstips så det får jag ta med mig från idag:

  • Att träna i viltrika områden med lång läggtid på spåret
  • Att inrikta träningen mer på vinklar och återgångar. Längden på spåret är inga problem utan det är just att han lätt tappar bort sig när han blir för ivrig.
  • Ta med VATTEN och gör en paus om det blir för vimsigt
  • Snitsla väl när jag tränar så jag kan korrigera om om han spårar på nåt annat spår än det han ska.
På vägen hem kräktes Frodo ner den andra halvan av buren! Nej nu har jag en söt, trött nerkräkad hund att duscha...lilla plutten! Idag var inte vår dag men det kommer fler dagar med nya möjligheter!



4 kommentarer:

  1. Det är bara att bryta ihop och komma igen. Othello började också med en 0:a...

    SvaraRadera
  2. hahaha...ja ett litet psykbryt tycker jag faktiskt att jag är värd=)

    SvaraRadera
  3. Kan du gissa vad Tilda började med för resultat?
    Just det en 0:a och nu har hon bara ettor i en lång, lång rad.
    Så det är bara att komma igen!
    Vi ses!
    Kram Inger.

    SvaraRadera
  4. Ja men ni skulle ju ha sagt det innan!!!=) Nej men det känns ändå ok med en nolla det var ju väldigt varmt idag också. Vi får hoppas på bättre tider och svalare dagar och gärna mindre fästingar...jag hittade två små rackare som kröp runt på mig idag efter spåret...usch usch.

    SvaraRadera