lördag 19 juni 2010

Lek o bus


Igår tränade vi lite igen med vår nyvunna entusiasm. Jag tror att vi allt som allt höll på i ca 15-20 minuter men då tränade vi ju inte hela tiden. Halva tiden gick nog åt till bus och lek och resterande tid varvades mellan träning och passivitet. Det gick bra! Det vi tränade på var ingångar till fotposition och hur jag ska belöna dem. För att få Frodo närmare mig vill jag belöna honom på hans vänstra sida, det gör att jag liksom måste sträcka armen över honom för att nå dit, och då blir han lite konfunderad och undrar vad jag håller på med. Vi fick alltså träna lite extra på att bara vänja honom vi detta igår men det går bättre och bättre.
Sen provade vi också att bara gå fot och då med fokus på kontakt. När han tittar på mig kommer belöningen och sen leken. Nu ska jag hålla på såhär ett tag så får vi se om hans kontakt beteenden förändras till det bättre...eller det är klart att det gör=)

Vi tränade också lite slalomingångar och det var riktigt kul eftersom han verkligen försökte att klura ut vad han skulle göra utan att jag vare sig sa eller visade något. Nu gick han in fel ett par gånger men då kom det ju ingen belöning. Han gick även in rätt ett par gånger och då var det desto bättre så även här får vi se hur det går framöver.

Jag hann även med att träna lite klass ett apportering och den har vi iallafall inte tappat bort. Han klarade det jättefint igår, att sitta vid sidan, bli kommenderad och ta apporten och hålla den tills jag sa loss. Kul med ett moment som iallafall fungerar=)

Annars är det väl bara att se och lära av sonen som har ett kockrent fot med Frodo utan kommando, dock på fel sida men det gör inget. Om Aaron tränar honom på den sidan så blir han inte så snemusklad när jag sen tränar honom på den andra=)


1 kommentar:

  1. Haha, vilken gullig bild! Världens sötaste lydnadsekipage? :D
    Ja, det tog lång tid innan Goliat vande sig med den knepiga belöningsplaceringen. Tänk att öva på att belöna på rätt ställe? Knepigt! Men jag tror absolut att du kommer att få se resultat :) Idag ska jag och Goliat försöka oss på att träna in kryp. Det regnar ute nämligen... usch..

    SvaraRadera