fredag 18 juni 2010

Såhär ska vi vidare

Lite lek och bus. Foto C. Hjorton

Idag hade jag ett litet samtal med min alldeles egna och gratis hundcoach=) Efter att vi har tränat lite tillsammans och hon har sett mig och Frodo in action fick jag lite tips och idéer på hur jag kan gå vidare och jag kommer att lägga fokus på kontakt och belöning.

Jag vill att Frodo ska ta mer spontan kontakt med mig och vara mer aktiv och bjuda på beteenden under träningen...så detta kommer jag att träna på genom att endast leka med honom efter att han har tagit kontakt med mig.

Sen vill jag även börja träna på att det är jättekul när matte är stel, så stel som man är på en lydnadstävling t.ex. Målet är att Frodo ska tolka mitt stela kroppsspråk som att snart blir det jättekul. Jag vill även att han sätter sig i fotposition när jag gör så.

Så nu är det detta vi kommer att träna på i små och korta pass. Jag ska även skärpa till mig och träna väldigt korta pass så att det bli skillnad på träning och passivitet. När jag tränar blir det intensivt och när jag inte tränar binder jag upp Frodo en bit ifrån. När jag och Cissi tränade med våra hundar gjorde vi så och det fungerade verkligen bra. Frodo blev väldigt intresserad av vad vi höll på med och det kan förhoppningsvis höja förväntnigen på träning.

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir när jag läser dina "anteckningar" :) du har verkligen fattat allting precis rätt! Jag tror detta kommer bli toppenbra! Det känns så skoj att få följa eran utveckling på nära håll! Själva ska vi inviga nya selen imorgon :D Ska bli skoj det med!

    SvaraRadera
  2. jepp sen får vi ju se hur vi lyckas men det blir iallafall skojjigt att försöka komma igång lite mer strukturerat. Hoppas att det blir bra med selen=)

    SvaraRadera