torsdag 20 maj 2010

Vårruset och andra planer

Igår sprang jag vårruset tillsammans med att gäng tjejer för tredje året i rad. Det gick riktigt bra igår både löpningen och picnicen. Egentligen så är det ju inte alls löpningen som står i fokus en sån dag iallafall inte för oss vanliga motionärer. Bäst är det bär man har gått i mål, fått lite massage, provat på nån bra grej som gör att man inte ska få träningsvärk och sen får sätta sig ner och fika.

Hursomhelst så hade jag en otroligt bra mentalbild när jag sprang igår. Det var kvavt och varmt och ganska jobbigt att ta sig runt faktiskt. Jag spurtade in på 26 minuter blankt, en bra tid enligt mig själv. Bilden jag hade i huvudet när det var jobbigt var Frodo som galopperade. När vi joggar hemma brukar han ju springa med och då går allt mycket lättare. Istället för att tänka på hur jobbigt det är att springa kan man titta på sin fina hund och se till att han håller sig i närheten. Frodo har en jämn och fin galopp i min mentala bild, hans päls glänser och musklerna spelar under skinnet och han tittar upp på mig med sin samspelsblick. När jag tänker på den bilden faller jag liksom in i samma rytm och springer fortare även fast det känns lättare.

Nog om vårruset. När det gäller lydnadsträning/agility och Frodo så har det ju inte varit så lyckat i vår. Min tid har inte räckt till och det har varit mycket sjukt barn här hemma och när sonen blivit frisk har jag haft så mycket skolarbete att ta igen att jag inte hunnit träna nåt vidare ändå. Nu har jag iallafall bestämt mig för att prioritera lite så att jag hinner med nåt. Lydnad och agility får bli som det blir lite sporadiskt på klubben bara för att vi inte ska glömma bort det helt. Annars satsar vi nog på viltspår och utställning i sommar så får vi kanske nåt gjort iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar