lördag 15 maj 2010

Skotträdlsa - träning ger färdighet!


Såhär reagerade Frodo på skotten idag...

Frodo blev olyckligt nog skrämd av raketer när han var valp/unghund. Vi bodde då i Örebro och min man gick sista kvällskissen med Frodo när några barn helt oanmält smällde av sådana raketer som först tjuter och sen smäller. Det var inte en nån högtid för smällare så det var verkligen olyckligt att vi skulle vara ute just där och då. Frodo blev efter detta berör både av skott och av smällare. Vid tillfällen när han utsattes för sådana ljud blev han låg och visade flyktbeteenden. Då köpte jag en ljudtränings CD med skott, raketer och åska och den gick mer eller mindre konstant under en period. Först på väldigt låg volym och sen ökades volymen efter hand. Hade vi för högt blev Frodo obekväm så det gällde att lägga träningen på en bra ljudnivå. När jag sen tyckte att han hade blivit bättre blev det stegvis träning på skjutbana, nyårafton, valborg, jaktmässor osv.

På mentalbeskrivningen fick han en 5:a på skott. Vilken otur att jag inte väntade med mentalbeskrivningen tills nu för då hade nog resultatet sett annorlunda ut=) Idag var han superduktig jag är så stolt!


3 kommentarer:

  1. Det ser ut som att ni haft roligt, sääääärskilt Aaron! Extra kul attt vädret faktiskt var bra!

    SvaraRadera
  2. Hmmm, kanske skulle köpa den skivan, fick ju oxå 5:a på skott.

    SvaraRadera
  3. kan verkligen rekommendera att skottträna på det sättet=)

    SvaraRadera