fredag 28 maj 2010

Överraskad

Det blev jag idag flera gånger. Först när jag eller rättare sagt Frodo hiitade ett rådjurskid precis vid stigen där vi gick. Frodo var lös och så började han sniffa så intensivt på en fläck men det var inget jag reflekterade över utan jag, syrran och de andra hundarna gick vidare. Sen började han bete sig lite underligt och liksom hoppa undan baklänges. Då kallade jag in honom för jag tänkte att det kunde vara en orm. Jag sa åt lilla prinsen att sitta medan jag undersökte platsen där han hade nosat så och vad ser jag där...ett litet rådjurskid!!! Så litet och helt stilla ligger det nästan osynligt framför mig. Först tror jag att det är dött eftersom det inte ens blinkar men så ser jag att näsborrarna vibrerar lite och att pulsen slår lite vid halsen. Jag smyger bort därifrån och hoppas att mamman inte blir störd av våra dofter. Skönt att Frodo är så van vid små djur av alla slag...skönt att han inte är den sortens hund som bara flyger på allt som verkar leva bara för att se om det går att döda, em del hundar är ju så. Så bra att han kom på den inkallningen...min lilla supersknutteplutt! Jag ska gå förbi igen imorgon för säkerhets skull och kika så att det inte ligger kvar!

Överraskning nummer två: "min kennel" kom på ett spontanbesök. Alltså kenneln där Frodo kommer ifrån, Hjerpvikens. Det var ett trevligt avbrott i mina studier!

Överraskning nummer tre: på eftermiddagspromenaden hör jag, som jag ofta gör, fasaner. Lilleman hade precis somnat i vagnen så jag tänkte att det skadar ju inte att gå o kika lite i gräset. Jag vet var de små rackarna brukar hålla till så innan vi kom dit kopplade jag Frodo för säkerhets skull. Nu gick vi i fel vindriktning mot fåglarna så Frodo fick aldrig chansen att känna att de var där innan han såg dem. Vi provade ju på jaktmässan om han var intresserad av fåglar men det var han ju inte. Nu spårade han lite efter dem och jag passad på att träna lite stanna och inkallning. Fasanerna var iallafall väldigt vackra, de är ju det!

Än härlig dag med andra ord. Det är gött med sånna innimellan!


1 kommentar:

  1. Ohhh sofia, du skulle tagit kort på kidet!! DET hade jag velat se! Vilken syn....

    Du, du får inte ge mig falska förhoppningar om att förlossningen kommer att starta snart... Risken att gå över tiden finns ju. Men min magen har faktistk vuxit dåligt den senaste tiden. Fick du åka in på ett tillväxtUL? Vad kul att få ses ikväll, som två väninnor utan barn!! Puss o kram

    SvaraRadera