onsdag 12 maj 2010

Äntligen en älg!

Pixie och Frodo när de precis hade fått godkända anlagsprov i viltspår. Nu återstår bara lite träning och sen start i öppenklass!

Får några kvällar sen mötte jag äntligen en stor älg på jogginrundan. Nu när jag verkligen vill träna Frodo på vilt, alltså inkallning i viltsituationer, har viltet lyst med sin frånvaro. Jag har gått och letat på alla tänkbara ställen och på sin höjd har det skuttat förbi en hare eller två! Men nu var jag alltså ute på jogginrundan och Frodo sprang lös bakom mig. Rundan går över att kalhygge där det har växt upp en hel del sly så sikten är inte nåt vidare. Jag har blivit överraskad av älgar där förut så jag tänkte att det iallafall var bäst att ha Frodo på bakomkommando. Sen när jag väl möter älgen blir det sådär plötsligt. En stor gråbrun vägg framför mig på stigen. Jag smiter på kopplet lite snabbt men fortsätter i samma riktning som om inget märkvärdigt har hänt. Älgen brakar in i skogen i en väldig fart och Frodo blir såklart intresserad men till min stora förvåning så är han enormt lyhörd. Jag går över älgspåret och där gör jag sedan några inkallingar i koppel för säkerhetsskull och det gick över alla förväntan och han t.o.m satt sig fot bredvid mig, något som han annars kan slarva med en hel del vid inkallingen. Sen gick vi vidare och han fick vara lös igen bakom mig. Tror att vi skrämde samma älg en gång till för jag hörde hur det återigen brakade till när den sprang iväg men Frodo stannade hos mig...hurra!

Hade också lite inkallnings övningar på ett gärde idag och det tar sig! Först var han disträ och körde den gamla stilen...jag hör dig men jag skiter i dig...då blev jag arg sprang efter och kommenderade ligg vilket resulterade i att Frodo la sig skamset. Sen kallade jag in honom utan problem, släppte honom en kort bit och kallade in igen bara för att kontrollera att det fungerade coh nu var det inga problem resten av promenaden. Frodo och jag fick jättefin kontakt och han liksom tittade på mig med frågande ögon gång på gång som att han undrade vad ska vi göra här näst! Nu ligger han utmattad på kudden och sover!

I eftermiddag blir det viltspår och till helgen kanske vi åker på jaktmässa...det vore kul att lära sig mer om jakt!

1 kommentar:

  1. Härligt med fungerande inkallning med extrem störning! Bra jobbat av dej :)

    Och vad kul mässan verkar. Jag är tyvärr upptagen på annat håll, vi ska åka till Herrljunga och byta stötdämpare på Mattias bil (eller, jag ska stå bredvid och ha tråkigt medan Mattias byter stötdämpare, ber om verktyg som jag inte vet vad det är och blir arg när jag hämtar fel).
    Kram!

    SvaraRadera