torsdag 13 maj 2010

Över bäck och väg

Spårningen gick bra. Syrran och jag hade lagt 6 spår till våra voffsongar, mest korta spår men några lite längre bl.a till Pixie och Frodo. På Frodos spår tänkte jag att jag skulle göra det riktigt svårt. Tre gånger korsades en bäck, sen gick det över ett vattenfyllt dike och upp på en väg. Över vägen och ner i skogen för att sen avslutas i närheten av en bäck där mycket vilt promenerar.

Frodo klarade spåret bra och han har blivit duktigare på att hålla sig närmare kärnan. Igår svävade han inte ut så mycket så jag tror att träningen med att spåra i koppel har gett resultat. När jag har tränat spårning i koppel kan han ju inte gå så långt och när jag har sett att han har svävat ut från spårkärnan har jag bara stått kvar tills han har fortsatt i spåret igen. Ska fortsätta träna så lite mer tror jag.

Tempot då? Ni som har sett Frodo spåra vet ju att han inte är långsam direkt. Han är snabb och ibland går det t.o.m för snabbt för honom själv. Han tappar ibland bort sig och vimsar runt i en väldig fart vilket gör att man som förare får springa efter med andan i halsen. Igår var tempot högt men behagligt eftersom han gick så bra i spåret. På sista tiden har jag spårat i halsband istället för sele och det verkar fungera bättre. Frodo är ju en hund som älskar att dra så jag tror helt enkelt att han får fel associationer när han har sele på sig och det blir lite motstånd.

Idag ska jag se om jag kan hitta några spårtävlingar jag tror att det är på tiden för debut i öppen klass=)

1 kommentar:

  1. Oh, så spännande med debut! Vi håller tummarna här borta :) Smart att spåra med koppel och halsband! Jag tror jag ska gå tillbaka till koppelspårning ett tag jag med, sist jag spårade med Goliat var han en riktig virrpanna.

    SvaraRadera