söndag 30 maj 2010

Agilityträning

Två gånger denna vecka har jag kommit igång och tränat lite agility med ett riktigt lyckat resultat. Jag har lagt mest fokus på belöningen och det som bjuds på är korv, gärna externa belöning, kamp eller jaktlek. Frodo har verkligen kommit igång och börjat kampa bra och allt tråkigt jobb jag har lagt ner på att arbeta med hans föremålsintresse verkar ha lönat sig.
Det jag har tränat på är:
1) rakssträckor med flera hinder. Det vi har klarat av riktigt bra. Tre hinder på raken på framåt-kommando ger en supertaggad Frodo. Han har verkligen ett sug framåt!
2) Slalomingångar. Det är svårt men vi gör framsteg och Frodo tycker att det är kul och jobbar lite mer aktivt i inlärningen vilket ger mig större utrymme att shejpa fram det beteende jag vill ha.

Det som inte fungerar bra och det vi behöver träna mer på är:
1) Däcket och främst när jag har Frodo på min högra sida.
2) Att träna mer med Frodo på min högra sida och växla mellan att ha honom på höger och vänster mer aktivt i träningen.
3) Mer kamp och jaktlek och verkligen göra det superkul med träning! Jag vill också att Frodo ska komma tillbaka till mig när jag har kastat iväg kampleksaken och han har fått jaga efter. Som det är nu kommer han tillbaka efter lite tjat men jag vill att han ska komma frivilligt eftersom det är roligare att kampa med mig än att springa själv och lajja

JA det var allt för idag. Morsdag till ära fick jag en lydig och taggad hund och en son som hoppade över rutinen att bajsa tidigt på morgonen....tack mina små för det!

4 kommentarer:

  1. Jag har ingen bil på hela veckan men du får gnra komma hit och umgås ute i solen...

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att ni kommit igång med agilityträningen! Prova att knyta fast ett snöre i kamptrasan så att du fortfarande kan kasta den men ändå kunna hala in den när du känner för det.
    Ska bli så skoj att ses :) Hoppas det blir snart!

    SvaraRadera
  3. Tack för idag Sofia! Du är en sådan bra vän,faktum är att du är verkligen min bästa vän, du har liksom klarat hela testet som innefattar egenskaperna av en bästa vän. Jag är verkligen glad att jag har dig!!

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Nepp, har ej läst ut den men kommit en bra bit! Detta är FÖRSTA boken jag läser sedan V föddes!!!! You saved me haha! Boken är grym, man liksom LÄNGTAR efter att få läsa, den är så befriande på ngt vis. Sen det där med kåtheten, haha.. Ja, jag har inte funderat så mkt på över hur mkt jag känner igen mig i det dock men... Vi tar en sak i taget=) Just nu är väl kiosken ganska stängd, hahaha!

    SvaraRadera