söndag 28 mars 2010

Stanna!!!

Nästa utmaning träning i hage med djur!

Idag har träningen gått alldeles lysande. På förmiddagspromenaden körde jag lite hårdträning på stanna kommandot. Upplägget var såhär: en gobit lades på ett fat så att Frodo såg att den låg där. Sen gick vi ett par meter bort innan jag sa varsågod och han fick springa tillbaka för att äta. Jag repeterade samma sak en eller två gånger till och ökade lite på avståndet varje gång så att han verkligen skulle veta att det fanns nåt gott där framme. Sen tog jag på honom långlinan och gjorde samma sak fast denna gången lade jag in kommandot STANNA precis innan linan hade sträckts. Frodo stannade inte precis på en gång så det blev ett litet knyck i linan och då tog det ju såklart stopp. Då belönade jag honom med rösten samt gick fram till honom och gav honom en godbit där han hade stannat. Efter det fick han lov att springa fram till godbiten. Jag provade en gång till och denna gången stannade Frodo verkligen blixtsnabbt...WOW det var verkligen klockrent så jag slutade där och gick vidare på min promenad nöjd och glad.

Nu på eftermiddagen tänkte jag se om han kom ihåg nåt. Vi gick en bit bort till några gärden men så kom det en annan hund framför oss...perfekt tänkte jag. Linan åkte på Frodo på en gång och så fick han lov att springa mer fritt. Självklart upptäckte han hunden, rörde sig i riktning mot den tills jag ropade stanna vilket hann också gjorde! Jag blev faktiskt lite förvånad över att det gick så bra trots störningen och det faktum att han faktiskt var en bra bit ifrån mig. Vi stannade på ett gärde för att träna vidare och då kommer hunden tillbaka igen så att vi återigen fick träna med störning och det gick över förväntan! En mer perfekt träningsdag med naturliga störningsmoment kan man knappast få!

1 kommentar: