söndag 28 mars 2010

Finbesök

Frodo och Juvass utmattade efter lite lek och bus. Juvass väger nästan 10 kg mer än Frodo så det är inte helt lätt för Frodo att baxa runt på den unghunden!

I torsdags fick vi finbesök ändå från Dalarna. Det var en väninna som jag lärde känna under tiden jag arbetade i Norge. Det sista året har hon blivit hundintresserad med råge och hon tränar jakt med sin ettåriga Vorsteh Juvass. Jag blev ju såklart helt förälskad i denna underbar hund. Han var trevlig på alla sätt och vis. Lyhörd, lekfull och såklart stilig! Det bästa av allt var att jag äntligen fick se hur Frodo fungerade ihop med en annan okastrerad hane. Här hemma är det ju bara tikar och kastrater som vi umgås med så nu i efterhand när jag tänkte efter så kom jag på att jag aldrig har sett Frodo leka tillsammans med en annan hane.
Lite nervös var jag ju innan de skulle komma. Det är ju inte direkt så kul om hundarna inte går bra ihop när man ska försöka träffas och ha trevligt. Men jag hade INTE behövt oroa mig för det. Efter lite hälsande var leken i full gång. Inget morrande förekom utan det var lek, lek och lek. Det enda som hände var väl att de försökte rida lite på varandra men det tillät inte vi och det var inte heller något som ledde till nån irritation dem emellan heller.
Det var riktigt kul att se Frodo få leka med nån i ungefär samma storlek och framförallt med samma lekstil.

Riktigt sugen blev jag iallafall på att lära mig mer om jakt med stående fågelhund...det verkar superkul!

2 kommentarer:

  1. Emma Israelsson29 mars 2010 kl. 18:10

    Kul Sofia! Helt rätt att du börjar fundera mer i jaktbanorna nu.. ehehe. Va kul att stannakommandot och träningen funkade så bra! Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Ja jag blev lite inspirerad av er kan man säga. Tidigare har vi ju tränat på stanna som ett moment i lydnadsträningen men då går ju Frodo fot och sen kommer kommandot. Tror att det kan vara lättare att få stopp på honom med ett stanna kommando än ett kom-kommando. Jag vet inte varför jag inte har tänkt på det förut? Det finns ju en träningsform för icke-jakthundar som heter skvallerträning och i princip går ut på samma sak.

    SvaraRadera