måndag 22 mars 2010

Lydnadslunch

Frodo och grannbrudarna jagar snöboll för några dagar sedan.
Foto: Victoria Sundberg

Nu gäller det att komma igång ordentligt med lydnaden så vi hinner klart med alla moment till maj när vi ska tävla. Passade på att träna på lunchen idag och det gick hyfsat bra. Allmänlydnaden har blivit mycket bättre så där kan jag ge mig själv en klapp på axeln eftersom det i huvudsak är det jag har tränat under vintern. Vi gick upp på en skogsväg här i närheten och så att Frodo kunde vara lös hela tiden. Då och då stannade vi för att köra ett litet moment eller två. Personligen så tycker jag att det är bra att träna så för jag vill inte att Frodo ska förknippa lydnadsträningen till någon speciell plats dit vi alltid går när vi tränar, jag vill att han ska kunna alla moment vartsomhelst och närsomhelt. På vägen hem fick vi ett bra störningsmoment i form av ett hästekipage som passerade oss. För säkerhets skull kopplade jag Frodo men jag tror inte att han hade vikit av från min sida även om han hade varit okopplad.

De momenten som vi sliter mest med är fortfarande ställande och läggande under gång men vi tragglar vidare. Lite sned och ojämn placering har vi också i fotgåendet så även det är en utmaning. Vi tragglar vidare...

När det gälller allmänlydnaden hade jag tänkt att jag med lina ska närma mig djur i hage och träna inkallning där...det känns som en utmaning. Måste bara hitta nån lämplig djurägare som vill låna ut djur och hage till mig=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar