söndag 7 mars 2010

Ett angenämnt problem

Mina två sista lydnaspass med Frodo har inte riktigt bjudit på den sortens problem som jag är van att vi brukar få. Det angenäma problemet är att Frodo är riktigt taggad och att han därför hamnar ur position...jag som trodde att vi hade fotpositionen hyfsat bra men ack nu är det bara att börja om igen från början men det är fantastiskt kul att han är taggad och motiverad för det har ju varit själva problemet innan.

En annan svårighet vi har är högersvängar då han flyter ut lite. Vänstersvängarna är lättare för där bromsas han ju upp av min kropp men vid högersvängar finns ju inget som håller emot om ni förstår vad jag menar. Hur ska man göra för att få en tight högersväng?

1 kommentar:

  1. Men vilket underbart problem! Jag vet hur det känns, första gången Goliat var så taggad så han frustrationsskällde blev jag helt ställd- var det en hjärnblödning? Eller vad hade hänt? ;)

    Tajta högersvängar kan du träna t.ex. vid en vägg.
    Då kommer väggen att agera som "stoppkloss" för Frodos röv! Dessutom är det ett bra tips att du tränar mycket genom att inte göra hela högersvängar. Stå i en halt och så flyttar du dej bara något litet steg åt höger (att du vinklar överkroppen åt höger om du förstår) och när han flyttar efter- utan att skjuta ut rumpan- så belönar du.

    Men det är svårt med högersvängar, bara att kämpa på :) Goliat hamnar ofta efter i högersvängarna, det löser jag genom att belöna med boll framåt efter varje högersväng för att han ska få lite mer "framåtsug".
    Min dumma film vägrar vilja bli uppladdad! Så irriterande!

    SvaraRadera