torsdag 21 maj 2009

Motivationsspår


Här står syrran nöjd och belåten efter att ha övervunnit sin fobi för blod och kroppsdelar från döda djur. Bra jobbat sis!. Som terapi fick hon bära en klöv från klubbstugan och en bit in i skogen!!!


Idag var första dagen på spårkursen...vilken underbar dag! Jag och min syster packade bilen och for iväg till klubben glada i hågen, jag hade ju fått barnvakt o allt! Sju stycken ekipage var anmälda och hundarna var av varierande raser och storlekar. Victorias Pixie var den minsta men hon kommer att bli vass i spårskogen kan jag säga. Storleken spelar verkligen ingen roll utan här är det nosen som ska användas och en sån har ju även små hundar.

Pixie väntar ivrigt på sitt spår.


Vi fick själva lägga spåren tillsammans med en instuktör och sen kom det obligatoriska fikandet i väntan på att spåren skulle "ligga färdigt".


Vi fick spåra en och en och vi var det sjätte ekipaget. Det innebar en hel del väntan och passivitet i skogen och den träningen behövdes märkte jag. Frodo gnällde och pep eftersom han kände vad som var på gång. Vi har ju redan gått en del spår så han kände på vittringen att det var nåt i farten. Sen hade det gått otroligt mycket vilt i skogen också. Det är så kul när man går med en jägare för helt plötsligt säger han "se där har rådjuren fejat hornen", eller "jag har räknat älgskiten".


Tillslut lugnade han ner sig och blev mer harmonisk.

Själva spårandet för vår del gick galant. Jag fick bromsa en hel del för Frodo börjar bli lite het på gröten eftersom han tycker det är kul. Dagens spår var s.k. motivationsspår. Det gick till så att man först lade ett väldogt kort spår med klöv i slutet. Sen en kort bit från det spåret la man ett till som då var lite längre. Det första spåret var kort för att hundarna skulle förstå vad de skulle göra och när de då senare kom till det längre spåret visste dem att "när jag har kommit fram till slutet av det här spåret händer det nåt kul". Det var ett bra sätt att jobba på, inte minst för de hundarna som aldrig provat på blodspår innan. För egen del var det jätte bra eftersom Frodo verkligen fick träna på att markera spårslutet...han har varit lite för kvick på det de sista gångerna vi har tränat.


Jag är kanonnöjd över dagen och längtar redan tills söndag när nästa tillfälle är.

Frodo har slocknat...totalt utpumpad!

3 kommentarer:

  1. 5 stycken var vi väl ändå??? Men däremot var det 7 otäcka klövar med ;)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa att det gick så bra!
    Anlagsprovet kommer gå som på dans sen! :)

    SvaraRadera
  3. jo du har helt rätt victoria...jag räknade nog med intruktörerna också...hahaha elelr så hörde jag bara talet sju sju sju heöla tiden för att de pratade om att det bara fanns sju klövar...hur man kan få till det ibland va!

    SvaraRadera