söndag 24 maj 2009

Kursdags igen!

Vi fortsatte att jobba med motivationsspår idag med. Det var kul att se hur hundarna hade utvecklats bara sen förra gången. Alla hundar klarade av spåren trots en del fnurror på tråden. Sen gjorde vi oxå den klassiska missen att vi alla klampade mitt i ett spår och fick doft på våra fötter. hunden som gick det blev osäker och vände tillbaka för att hitta spåret...och kom då tillbaka till ett virrvarr av fötter och doft. vi stig ju inte länge kvar där men alla våra fötter hade spritt ut doften i små utstickare från spårkärnan. Hunden, en papillon tik, klarade dock att hitta det riktiga spåret trots detta...det var duktigt!

Frodo och jag började med ett kort spår idag igen. Han var otroligt het i början och hade knappt tid att lukta där spåret började. Sen bara flög han iväg och visamde runt i ett slags slarv och verkade inte alls spåra. Sen hittade han tydligen klöven men matte fattade inget och trodde bara att han flamsade runt. Den tyckte han väl att han var klar och gick tillbaka till det andra. Men eftersom jag stog kvar som ett frågetecken kom han tillbaka och spårade upp klöven igen... En liten lärdom från detta är att ta det lite lugnare vid starten och se till att Frodo hinner varva ner lite...det är ju bra om han hinner med sig själv. En annan är att matte ska vara mer uppmärksam!!!

Spår nummer två var mycket längre och det positiva med misslyckandet i första spåret var att Frodo nu var mycket mer noggrann på att verkligen hålla koll på vart han skulle! När spåret vinklade sig kom vinden från sida. Vinden gjorde att doften från spåret "blåste iväg" en bit. Först blev jag lite osäker när Frodo gick med nosen i vädret iställer för att nosa på marken. Men när jag sen fattade att han tog vinden från spåret blev jag lugn. Sen stannade han till och liksom kände att därborta ligger spåret. Fullfart fram och rätt ner i spårkärnan och sen hittade han i princip klöven. Jag har lärt mig massor idag, inte minst att läsa min hund!


Men att det ska gå så långsamt att få upp den där linan...det luktar ju gott här!

Frodo när han vimsade runt...

Pixie sitter lydigt kvar när matte Victoria undersäker "skottplatsen".

1 kommentar:

  1. Vad mysigt det ser ut, skogspromenad och allt! Och Frodo börjar ju lära sig snart.

    Det där med att vara gravid och tjock.... Alltså jag inser nog inte egentligen hur otroligt tjock jag faktiskt är. Och jag blir bara större och större och känner mig fulare och fulare. Men snart tappar jag väl hoppet om att bebisen ska komma i beräknad tid.... Då kommer jag ligga på sängen resten av tiden och varken äta eller dricka. Har sett en liten bristning på min mage...... =(((

    SvaraRadera