fredag 26 november 2010

Vargavinter i dubbel bemärkelse

Förra året var vi nästa dagligen i det området där vargen har promenerat i år får vi se hur det blir med den saken!

Att det är kallt är det väl knappast någon som har missat. Rubrikerna på löpsedlarna om en ny vargavinter är det väl knappast heller nån som har missat men jag har en riktig vargavinter bakom husknuten jag! Några hundra meter upp i skogen från mitt hus räknat har det nämligen promenerat en varg precis vid min motionsrunda eljusspåret! Jag tyckte väl att jag såg så stora spår i sön för några dagar sen och Frodo har betett sig lite underligt när vi har gått i området och jag har haft honom lös där!!!

När Frodo får upp vittringen på ett spår av något klövvilt känner jag igen hans beteende men det beteendet han har haft när vi har gått runt vattentornet har varit annorlunda. Jag har sett att han känner vittring av något men han har varit så spänd! I vanliga fall om han känner vittring av ett spår letar han ju upp det och vill spåra, fast det får han ju inte göra när han är lös såklart ,men som han har betett sig där uppe har inte viljan att leta upp spåret funnits och då tyckte jag bara att det var bra alltså innan jag visste att det var en varg i området. Sen läste jag på en bekants facebooksida igår att hans jaktkompisar hade sett en stor grågul varg i området runt vattentornet och då fick jag min förklaring till Frodos beteende.


Varg har vi haft här förut faktiskt t.o.m på gatan där jag bor har de sprungit men det är alltid en en känsla både av olust och nyfikenhet som de lämnar efter sig.


För egen del är jag inte rädd för vargen jag skulle gärna se den i sitt rätta element men jag vill gärna våga släppa Frodo lös utan att oroa mig för att han ska bli middag!


Förövrigt så har det också gått en björn i området fast inte helt så nära som vargen har varit. Björnen rörde sig mellan Mullhyttan och Degerfors enligt uppgift men den går väl i ide snart så då är det bekymret ur världen ett par månader iallafall!

Nej nu har jag oroat mig färdigt för idag nu ska jag ut på viltsafari!
(På www.rovobs.se kan man se om det finns rovdjur i trakten.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar