lördag 13 november 2010

Dutt

Idag tränade jag vidare på nosdutten och det gick så bra att jag började koppla ihop det med ett kommando, dutt! Frodo tycker att det är kul och han bjöd faktiskt på flera beteenden lite nu och då när han glömde bort vad det var vi gjorde så det var kul att han försökte. Jag har ju tidigare tyckt att det har varit lite knivigt att klickerträna Frodo eftersom han inte har bjudit på så många beteenden spontatn men tydligen så har han eller jag ändrats, ja nåt har iallafall ändrats och nu är det både kul och lätt!

När jag tittade på filmen såg jag att Frodo gapar lite varje gång jag säger dutt. Detta utvecklade han sedan på egen hand till att börja apportera locket lite smått men det var ju inte det jag ville. Då fick jag ignorera när han gjorde det och sen fick jag vara snabb som attan när han sträckte ner nosen mot locket och klicka innan han hann öppna munnen. Efter några sådana repetitioner blev han mer säker på sin sak.

Eftersom han verkade lite ivrig på att apportera provade jag det efteråt med lite olika föremål. En tom petflaska var svår men inte omöjlig så det tyckte han var kul. Sen provade jag ett metallföremål, mitt knivstål, och det tog han först i munnen men han tyckte inte att det var nåt vidare. Så jag gjorde några små övingar med det föremålet så att han iallafall nosade på det.

Så kul har vi haft nu under morgonen men vad gör man itne för att slippa vara ute när det regnar=)

3 kommentarer:

  1. Härligt att det lossnat lite med klickerträning och shejping för er, det är ju verkligen det roligaste man kan göra inomhus med sin hund, tycker jag! :) Jag har egentligen inga mer reflektioner kring filmen, du gjorde dom själv i bloggtexten sen, hihi. Men du kanske borde börja tänka lite på hur du vill använda targeten i agilityn och isf vilka kriterier du vill ha. Fanny Gott har ju "oavbrutet duttande på targetmattan tills hunden får frikommando" medan andra kör med "nosfrys tills frikommando". Om du tänker att han ska dutta på plattan och sen automatiskt får springa vidare är detta ju snart ett färdigt delmoment :) Då kan du börja låta honom springa fram mot targetmattan osv, för att träna att han ska göra det i hög fart. Usch, nu babblar jag på som vanligt. Du har säkert redan tänkt på allt det här. Go Sofia! Du och Frodo har blivit ett riktigt team det senaste halvåret, så himla härligt att se ! :D

    SvaraRadera
  2. ja grejjen är den att jag inte riktigt vet än hur jag vill ha det på agilityplanen...jag måste nog åka och se några ekipage innan jag bestämmer mig helt för vad som blir smidigast så jag avvaktar än så länge med det. Sjävla duttande kommer nu på kommando hihihihi på mindre än 24h får man lov att säga att man är stolt över sig själv och så Frodo då förstås...lilla prinskorven!

    SvaraRadera
  3. Ett hett tips, nosdutt är apsvårt (men jättebra) att ha som kontaktfältsbeteende. Två på två av är betydligt enklare. ;)

    Kul att ni ska börja på agility, kanske vi kan boka in en träningsdejt sen! :)

    SvaraRadera