måndag 15 november 2010

Klura

Åh vad jag går och grunnar på klickerträning och shejping, jag blir alldeles kollrig. Har läst en del på www.klickerklok.se och där finss det också en del intressant filmer att se på för den som är intresserad.

Det jag grunnar över nu är hur jag ska få Frodo att förstå att jag vill att han ska hålla ett beteende tills jag säger till...klura klura klura. Jag vill ju att han ska trycka nosen mot min target och frysa i den positionen tills jag säger till...klara vi det kommer kontaktfälten att gå som en dans! Nej nu har jag itne tid att skriva mer jag ska först diska, sen träna och sen se the Good Wife!

3 kommentarer:

  1. Jadu, det där är ju verkligen en fråga om att ha rätt tajming. Och det är ju skitsvårt!! Jag har alltid haft problem med det där att hålla ett aktivt beteende (t.ex hålla fast apporten, frysa nosen i handen etc). Men det handlar nog bara om att våga vänta lite med belöningen. Och när hunden kan den lilla stunden utöka den lilla stunden osv. Tills hunden förstår att den ska hålla kvar tills den får annat kommando!

    SvaraRadera
  2. en det svåra med nosdutten är ju att han ska ha nosen i backen och då tycker jag att det blir knöligt att belöna. Som jag har gjort nu när jag har shejpat har han fått belöning när han rört sig i rätt riktning och sen har det försvårats mer och mer tills han gör det jag hade tänkt och då matar jag bara på med godis men så kan jag ju inte göra om han ska ha nosen mot en plata på marken men han kanske kan generalisera och förstå att det är det som öven denna övning går ut på och så får ajg ta det varligt och förlänga tiden lååångsamt...svårt dethär=)

    SvaraRadera
  3. Ännu ett sätt att förstärka beteendet, träna stadgan, är att använda sig av omvänt lockande. Sök på det så kommer du att hitta massor av artiklar i detta ämne. Det är kanonbra för stadgeträningen, när han är redo för det det vill säga. Det är ju alltid en balansgång med att ha roligt och att ställa för höga krav så att hunden blir frustrerad ;) Det är ju baksidan med hela "tänkasjälv"träningen..

    SvaraRadera