fredag 12 november 2010

Nu är det gjort!

Frodo försvinner in i en tunnel när vi tränade i sommras.

Idag anmälde jag oss till en agilitykurs! Jag var anmäld till en kurs i våras men då fick ju Frodo kennelhosta så att åka till klubben var inte att tänka på på långa tider. Nu har jag iallafall anmält oss till en kurs i vår så får jag hoppas på att vi kan hålla oss friska. jag blev så laddad bara av tanken att gå kurs igen att jag började träna lite torrhandling här hemma nu ikväll. Just nu är det inte direkt läga att släpa ut hinder och diverse prylar i snön och sen har jag ju inte heller så mycket hinder att skryta med. Det jag däremot kan göra är att träna Frodo på själva handlingen i agility utan hinder och kan han väl det så tror jag inte att hindrena blir nåt problem eftersom jag redan vet att han kan hoppa och gärna gör det.



Det jag började med idag var att se om jag kunde klicka fram en liten nosdutt som jag sen kan använda vid kontaktfälten som finns på vissa hinder. Jag tog ett litet plastlock som jag hade skurit lite korv på innan och så la jag bara ner det på golvet så att Frodo såg det och nyfiken som han är och säkert till viss del frestad av doften drogs nosen åt det hållet och då kom klicket. Till min stora förvåning gick det jättefort att klicka in detta beteende och till sist tittade jag bara på locket och han duttade på det. Jag upprepade denna övingen några gånger och gjorde lite andra övnignar också mellan varven. Bland annat tränade jag på att ha Frodo på min högra sida vilket inte är helt lätt eftersom han nästan alltid går på min vänstra och tycker att det blir fel när han kommer på den sidan men även det gick bra idag.



Som grädden på moset på denna dag såg jag ett jättehärligt klipp om hur man kan träna sin hund med klicker på Cecilias blogg kolla in det om ni vill ha ett härligt helgskratt=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar