onsdag 10 november 2010

Pulkan







Tack för hjälpen Frodo!


Idag var det alldeles för mycket snö för att jag skulle orka kånka på vagnen och dessutom så plogas inte ens hela våran favoritmorgonrunda så jag bestämde mig ganska snart för att ta lilleman i pulkan och använda Frodo som draghjälp. Först fick Frodo göra sina behov och springa igång sig lite på egen hand och sen när han var både varm í kroppen och rastad fick han hjälpa mig att dra fast jag ska erkänna att det mest var hans förstjänst att pulkan åkte framåt. Partiet av rundan som inte plogas blev ett riktigt styrkepass att ta sig igenom men Frodo kämpade på bra han är både stark och seg och det är bra för honom att få den sortens träning så att han märker att han inte behöver ge upp bara för att det är tugnt och går trögt. För säkerhets skull håller jag honom kopplad för jag vill inte riskera att han springer iväg i full kareta med pulkan om draglusten blir allt för stor.



Frodo värmer upp med lite sorkletning

Det som är bra med denna typen av vardagsträning är att jag får springa och röra mig en hel del, Frodo får mycket bra styrketräning men även träning i höger, vänster och stanna kommandon vilket jag tror kommer vara toppen den dagen vi ställer upp i en dragtävling!


http://www.draghundsport.se/ kan man läsa om vad som krävs för att få tävla, vilka grenar det finns och lite annat smått och gott. På http://www.bjorkis.com/ finns den utrustning som du och hunden behöver och det är sele, lina och så ett dragbälte med öppen krok om man som jag tänker tävla i linlöping...hej hopp nu ska jag skotta snö!




4 kommentarer:

  1. Ibland är jag inte dum va, när det kommer till smarta lösningar!! Haha! Jag gillar ju också fjällräven för att deras grejer håller i evight utan slitas eller tappa utseendet. Så dessa väskor kommer nog att följa oss så länge barnen är i behov av dem.

    Härlig tur i snön du! V har lekt i snön m grannflickan idag...

    Puss

    SvaraRadera
  2. Men wow, vad härligt! jag blir helt lycklig och nästan gråtmild när jag ser dom :) Och så himla skoj att Frodo tycker om att dra! Lilleman måste ju också tycka att detta var helfestligt?

    Ja, burarna till bilen kommer att vara väl tilltagna. Men någon mer hund blir det nog inte, nånsin. I alla fall inte en till valp, haha! Det är så jobbigt att ha valp. Jag är helt utmattad.

    SvaraRadera
  3. Duktig Frodo som drar pulkan! Han får ju en uppgift och tycker säkert det är kul.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja det är jättekul att Frodo gillar att dra=) och bra att man kan utnyttja det i vardagen

    SvaraRadera