måndag 15 november 2010

Innan jag kan somna...

Innan jag kan somna bara måste jag skriva av mig lite lycka för lycklig till och med löjligt lycklig känner jag mig över att ha fått till en övning med Frodo.

Jag håller ju på att träna mig och honom med klicker och shejping och som jag skev tidigare ikväll har jag funderat på hur jag ska få honom att förstå hur han ska "frysa" ett beteende tills jag ger frisignal. När jag ska träna agility i vår vill jag ha klart ett kontaktfältsbeteende som han håller tills jag ger ett annat kommando ett stadgebeteende med andra ord. Även om jag rör på mig åt ett annat håll vill jag att han håller nosdutten tills jag säger till. Problemet när jag tränade in det var att jag inte var helt klar över vad jag ville med beteendet utan jag ville mest se om jag kunde klicka in Frodo på nåt egentligen vadsomhelst och dutten var det vi fastnade för. Nu vill jag som sagt avancera dutten lite och dagens övning gick ut på att hålla ett beteende i väntan på belöning.

Målet var att Frodo skull lägga en tass på en liten låda och hålla kvar den där tills jag sa slut och då skulle han avbryta beteendet. Jag provade först några gånger på eftermiddagen men det gick inte så bra eftersom jag var seg på att belöna och tvekade nog några gånger för mycket för att han skulle fatta att det var mot lådan jag vill att hans tassar skulle komma. Han fattade dock att det var nåt med att lyfta på tassarna. Sen tog jag ett nytt pass nu på kvällen och då föll poletten ner ganska fort till min stora glädje...ja lyckligt löjligt glad är jag ju över en sån liten grej.

Nu lukar fingrarna falukorv och är sådär lagom flottiga, jag är glad och nöjd och Frodo tog sig en egen lekstund efter att vi hade avslutat vår session och det är inte allt för ofta det händer i synnerhet inte på kvällarna!

Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar