torsdag 7 januari 2010

Vinterlandet



Just nu känns det som att dagarna bara rinner iväg som smältvattnet kommer att göra från all snö vi har fått. Minstingen skolas in på dagis och jag har fullt upp med det plus allt annat som ska göras. Lilleman verkar iallafall trivas på sitt dagis så om det uppstår problem så är det nog mest från min sida. Helst av allt skulle jag ju vilja stanna hemma med honom ett tag till men nu bär det sig inte bättre än att jag måste återuppta studierna så att jag blir färdig nån gång.

Innan det var dags för dagens dagisdos gick vi på en härlig promenad ut i vinterlandet. Idag var det inte sådär extremt kallt som det varit i många dagar nu och min stackars understimulerade Frodo fick släppa ut all överskottenergi i djupsnön.




Ibland är det faktiskt inte så illa med en understimulerad hund...faktiskt. Frodos understimulans har de senaste dagarna berott på att han har frusit alldeles för mycket utomhus även fast han har haft täcke på sig. Varken han eller jag har känt nåt större sug efter långpromenader i -20 grader. Några dagar brukar fungera bra men nu när det har varit kallt så länge märks det att energin liksom vill ut.

Igår kväll var det lite mildare så jag drog med mig lite leksaker ut och tänkte att vi åtminstone kunde leka lite med dem. Frodo var som en skottspole efter leksakerna och vi hade riktigt kul. Sen gömde jag två av dem och gjorde ett litet upplet som han klarade fantastiskt bra. Vilken fart han hade när jag skickade ut honom och vilken intensitet han hade i söket...wow! Vi provade också på lite apportering med apportbocken utomhus och det gick finemang. Innan så har Frodo haft lite svårt att apportera utomhus, koncentrationen har inte riktigt räckt till. Summa av summarum så kom hans överskottsenergi väl till pass på gårdagens lilla träningspass. Sen rann det lite över med när han på egen hand tokade iväg med en av leksakerna som jag bad honom att hämta men hellre det än att han inte har nåt intresse av sakerna överhuvudtaget.

Läggdax!


1 kommentar:

  1. Hej sofia! Tack för titten inne hos mig...vad glad jag blev. Hoppas allt är bra med dig efter jul o nyårshelgerna! Mamma sa att hon träffat dig o pratat med dig om Mulle....Tack o lov så gick det ju bra! Han har varit hos vetrinären och fått medecin så det ska nog bli bra! Men det är inte klokt att det ska behöva ske! Och att man ska behöva känna oro när man är ute.....Önskar dig en Trevlig Helg! Kram Therese

    SvaraRadera