tisdag 5 januari 2010

Apport!

Här kommer en liten uppdatering på apporteringen. Det kalla vädret ute ger oss möjligheten att öva mycket inne och nu känns det mer och mer hoppfullt. Jag tror nog vi kan klara lydnadsklass två om vi bara kan sätta de andra momenten förstås=)

Vi har försökt lite smått på apport och ingångar, alltså att Frodo skall sätta sig fot med apporten i munnen.


Att sitta med apporten i munnen har inte alls varit naturligt för Frodo och det ni ser här är resultatet av månder med träning i små små steg. Det är fortfarande väldigt svårt för honom att sitta ner, ta apporten, fortsätta sitta och sen släppa den men vi tragglar vidare.

Hahaha nu när jag har sett filmerna på mig själv när vi tränar förstår jag ju varför han inte sitter ner när jag ger honom apporten...hur ska han kunna göra det när jag håller den en halvmeter framför honom...snacka om att vara träningsblind!!!

En annan tanke är inte låta honom sitta och sen resa sig när jag tränar ingångarna utan hellre börja apporteringen när han står så att han inte blir förvirrad. Oj vad nyttigt det är att se sig själv på film!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad duktiga ni är, jag blir helt rörd!! Vad charmigt att han inte får nåt fäste på golvet och liksom glider ut med tassarna som bambie på hal is ^^

    Som du själv säger så är det bättre om du håller apporten närmare honom när du erbjuder den. Jag skulle också tipsa om att försöka arbeta bort "godishanden" så snart som möjligt och istället träna ingångar utan den. Jag fick mycket skäll av lydnads-folket när dom såg mina händer och fingrar. Det är svårt att få en korrekt position när man har tränat in ingången med en "böjd rygg", för när man rätar på sig försvinner ju det intrycket hunden är van med och så får man börja om från början.

    Men ni är så duktiga! Kämpa på, det tar sej ju verkligen :) Själv har jag tränat apportering idag också, Goliat har problem att sitta vid sidan och hålla apporten i munnen- han är väldigt snabb med att spotta ut den när momentet är slut (alltså klass 2:apporteringen). Tråkigt att träna på, men det är tacksamt att göra inomhus i alla fall! Rutan är ju värre att få till på 27 kvadrat ;)

    SvaraRadera
  2. rutan hehehe den kan inte ens jag träna inomhus=) Däremot fungerar det med hopp över hinder inomhus med viss risk för repor på golvet förstås...

    SvaraRadera
  3. (svar på inlägget i min blogg)Det finns säkert en tanke bakom och hon har ju skrivit böcker och är instruktör och känd osv så hon borde ju veta vad hon talar om ;) hehe

    Men på Goliat har det fungerat dåligt att använda hjälper, för det är nästan omöjligt att träna bort dom på honom.
    Därför har jag istället tränat in ingångarna separat, sen lagt in apporten och sen satt ihop momenten. Men det behöver ju inte vara rätt för alla så klart! Jag vill bara träna så tävlingsmässigt som möjligt och från början i inlärningen lära hunden att se min kropp som den kommer att se ut på tävling- nämligen stel som en sopkvast ;)

    Jag är jättenyfiken på vad som skulle hända om du rätade på dej lite mer. Frodo har ju också en liten tendens att sitta för långt bak och för långt ifrån dej (jag vet, för att du trampade på honom). Goliat har samma problem och det har hjälpt genom att jag rätat upp mej.

    SvaraRadera