fredag 1 januari 2010

Nyårsmällen?

Nyårnatten firades i Fjugesta tillsammans med goda vänner. Jag kände mig lite som stålmannen när jag packade bilen full med hund, barn och diverse tillbehör som behövs för en övernattning. Förresten så är det inte riktigt klokt hur mycket tillbehör som behövs för EN natt så jag höll mig sysselsatt igår eftermiddag kan jag lova. Mitt största bekymmer för kvällen var dels om sonen skulle kunna somna borta och sova lugnt mitt i alla smällar och sen såklart hur min lilla Frodo skulle reagera på fyrverkerierna.

Frodo blev tyvärr skrämd av smällare när vi bodde i stan och några barn lekte med raketer en kväll långt innan både jul och nyår. Efter det reagerade han på smällare och andra höga ljud som skott och högt buller. Förra nyåret spenderade Frodo hemma hos sin kennelmamma och pappa eftersom jag tuffade på dygnet runt med mitt lilla kolikknyte. Enligt uppgifter så blev Frodo berörd av smällarna och ville gärna gömma sig och han visade att han inte var trygg i situationen. Eftersom min mamma och pappa har haft en skottberörd och fyrverkerirädd hund vet jag hur illa det kan bli och hur stressande det kan vara för hunden. Det jag gjorde var att köpa en skott CD med både fyrverkeriljud, skott och åska på. Den har vi sedan spelat hemmma titt som tätt och speciellt innan högtider där det skjuts raketer. Till en början visade Frodo tecken på obehag när vi spelade CD:n på låg volym. Vi spelade den om och om igen och försökte leka, gömma godis och hitta på diverse aktiviteter som skulle få Frodo att förknippa ljudet med att han hade kul. Så småningom brydde han sig inte om ljudet och vi kunde öka volymen mer och mer för att tillsist ha på ganska högt ljud.

Så hur gick det nu igår? Jo det gick alldeles prima och jag är så stolt! Det smällde på ganska bra runt huset där vi var och vi såg även de flesta fyrverkerierna genom fönstrena. Frodo tittade på spektaklet och undrade säkert varför det blinkade så mycket men han blev inte rädd. Det är klart att han inte var på sitt allra kaxigaste humör men oj vilken förbättring! När vi sen hade gått o lagt oss, släckt alla ljusen och stängt av musiken började bågra eftersläntrare i granngården att skjuta raketer precis utanför fönstret där vi sov. Då gick Frodo en runa i rummet men kom sen tillbaka och la sig bredvis soffan där jag låg...inget pip och ingen svans mellan benen...HURRA och Gott Nytt ÅR!

Sonen sov förövrigt också som en stock...

1 kommentar:

  1. Men vad härligt Sofia!! Viltspårschampionatet kommer som ett skott nu då ! :D hihihi! GRATTIS! Du har tränat och det har gett utdelning, vad duktig du är !

    SvaraRadera