onsdag 13 januari 2010

Alla hundar är inte snälla!


Jag har ju nämnt tidigare att två lösspringande hundar attackerade en kopplad hund här på min min gata. Både hunden och ägaren klarade sig i detta fallet även om båda blev bitna. Hunden fick mindre skråmor men klarade sig tack vare sin tjocka päls. Ägaren klarade sig också bra i detta fallet eftersom han hade på sig tjocka vinterkläder! Några dagar senare fick jag höra den hemska nyheten att samma hundar några dagar innan den attacken jag hade hört om hade bitit en annan hund och för den hunden gick det så illa att den dog hos veterinären. Om jag är arg...svar JAAAAA!

Jag känner mig också väldigt osäker när jag är ute. Jag har en hanhund och de två hundarna som har attackerat är också hanar. Jag har sett raggen på den ena när vi har passerat varandra på vägen i kopplat tillstånd...hur det skulle gå om den kom lös när jag går med Frodo och barnvagn det vågar jag inte ens tänka på!

Hursomhelst har en kompis fixat en "hundattacksspray" till mig. Den innehåller typ menthol och luktar väldigt stark men är i övrigt ofarlig. Sprayen är liten och går lätt att ha i fickan om nåde den lösa och aggressiva hund som närmar sig oss...han kommer lukta tandläkare i långa tider! Har övar lite med sprayen här hemma bara så att jag vet hur mycket och ungerfär hur långt den sprayar och det luktar verkligen starkt. En hund som får detta i ansiktet lär inte vilja göra nåt mer med mig!

Spenol till vänster är en superbra lotion som jag fått av svärmor i Norge. Jag använder den på sonens torra kinder och det ger resultat på nolltid. Frodo har även fått sina öron insmorda med detta och det har faktiskt inte varit en enda spricka sen dess trots att vädret har varit så kallt! Dog defense till höger är en spray mot lösspringande hundar!

Om nu olyckan skulle vara framme skadar det inte att ha detta hemma. Blodstillande vadd, Helosansalva för t.ex torra tassar eller sårkanter och Fixomull stretch som är en elastisk sårtejp som fungerar synnerligt bra på trasiga pinscheröron! Tejpen är nog mitt allra bästa tips när det gäller sårvård speciellt på öron där det är så svårt att få plåster mm att sitta kvar. Jag klipper bara av en bit av tejpen...lägger ner en remsa blodstillande vadd om det behövs och sen tejpar jag på det både på baksidan och på framsidan av örat så att tejpen ligger omlott. det ser ut som en liten trekant som sitter på örat och då brukar det hålla ganska länge.

Här har Frodo örat tejpat så som jag beskrivit det. Nästa gång jag får anledning att tejpa hans öron ska jag fota proceduren för en bild säger mer än tusen ord = det är svårt att förklara bra=)

2 kommentarer:

  1. Oj, inga problem mellan hund o barn där inte ;) Har han alltid funkat bra med din son? Han är tolerant o låter honom "grejja" med honom?

    SvaraRadera
  2. Nja får jag svara på det, jag är ju alltid med och ibland märker jag på Frodo att han blir trött...då kan han börja visa lugnande signaler som t.ex gäspa eller vända kinden till mot Aaron. Aaron fattar ju dessvärre inte när det är nog så då tar jag bort antingen Aaron eller Frodo därifrån. Oftast blir det Frodo som gärna går och lägger sig på övervåningen. Nån gång har det hänt att Frodo har morrat och då är det jag som brustit i min tillsyn så att Aaron har blitt alldeles för hårdhänt så att han t.ex har suttit och hoppat på Frodo. Frodo gillar inte att om Aaron ska pilla på hans öron eller dra i svansen men han har utvecklat en bra teknik för att slippa undan. Antingen går han bara därifrån vilket jag uppmuntrar om han gör eller så slickar han Aaron i ansiktet för det gillar inte Aaron. Bäst är väl att han går därifrån tycker jag. Jag försöker också att inte utnyttja Frodos tålighet i förhållande till Aarons behandling av honom. Det är bättre att sära på dem än att det ska hända nåt och Frodo är ju en hund som ganska tydligt visar om han vill vara med Aaron eller om han vill ha lugn och ro så jag är väldigt noga med att ge honom lugn och ro när han behöver det.

    SvaraRadera