lördag 12 februari 2011

Instrasslade i en rotweilier med tillhörande spark

Jag längtar onekligen till varmare tider, Frodo med. Men det är bra kul med drag!

Ja igår var jag med om en otäck incident. Vädret var underbart och efter jobbet skulle jag och lilleman åka på en sparktur tillsammans med Frodo. Vi startade i lugn och ro med en tur ut på ängarna, Frodo fick springa lös och värma upp medan jag styrde sparken på grusvägen. När väl dragandet för Frodo började gick det bra, starterna har blivit mycket bättre och han är oerhört fokuserad på sin uppgift. Vi susade fram över vägarna som vi inte gjort annat. Lillkillen satt skönt nerbädda i en åkpåse som jag lite snillrikt spänt fast i sparken med hjälp av några spännband. Så kom vi in i samhället och såg att det var ett hudmöte på gång. Jag kallar in Frodo till sidan, hinnder bli lite nervös eftersom jag ser att det är en rotweiler vi möter men ser också ganska snart att jag inte känner igen just det ekipaget så det kan ju lika gärna gå bra som dåligt. Damen med sin hund stannar upp så jag tänker att då går vi långsamt förbi på varsin sida av vägen men tji där fick jag. Så fort vi börjar röra oss börjar även damen att röra på sig och hon tänker uppenbarligen köra lite fortare förbi oss. Hennes hund med rest ragg och totalt fokus på oss kommer förnodligen inte att sköta detta så snyggt så under bråkdelen av en sekund hinner jag tänka ut diverse handlingsplaner och så händer det...damen tappar balansen då hunden drar mot oss. Hon ramlar och hunden med kopplet fint inlindat i sparken drar med sig allt utom tanten mot oss. Hunden springer in så att våra sparkar fastnar i varnadra och jag hinner tänka "det här är ju perfekt". Jag sitter fast i Frodo, Aaron sitter fast i sparken och rottisen sitter fast i den andra sparken som sitter fast i vår spark. Frodo gömmer sig bakom mig med svansen mellan bena (inte riktigt den reaktionen som jag hade trott) och jag behåller mitt i kaoset nåt slags sinnesro och motar bort rottisen samtidigt som jag funderar på hur i hela världen jag ska trassla ut sparkarna utan att någon hund eller människa blir rädd eller skadad. Rottisen har raggen rest till långt bak på svanstippen men jag märker ju efter en stund att hon lugnar sig och inser att detta kommer nog gå bra. Damen tar en hiskelig tid på sig att komma på benen så när hon väl är uppe har jag redan trasslat ut allt och gått en bit bort och då börjar lillkillen att storgråta. BRA tänker jag så får hon skämmas lite extra!!! Detta hade ju kunnat sluta illa!!!

Damen var ju "bara" hundvakt och det hade gått så bra innan men jag kan inte låta bli att tänka att även om man bara är hundvakt så är det bra att ha lite koll på vad det är man har i andra änden av kopplet och hur detta paket kan reagera på olika situationer man möter!!!



Vi stog där en stund och språkade och det var bra eftersom Frodo fick slappna av och förhoppningsvis inte kommer ihåg denna situationen som knasig. Det har ju gått så bra nu att möta saker när vi tränar drag. Han har du bara sprungit rätt fram även fast han har sprungit en linlägnd framför mig. Hundmöten har jag än så länge inte tränat på för man vet ju som sagt inte hur det kan gå...förhoppningsvis har itne Frodo fått en dum tanke i skallen vid hundmöten i dragsituationer!



För att avsluta det hela med något positivt kan jag meddela att bakdeslkontrollen börjar bli riktigt bra. Klossträningen som vi kör fungerar så bra nu att Frodo kommer in i utgångsställning utan att jag behöver säga något och han förflyttar sig efter mig som ett plåster...nästan=) Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare med den övningen ska läsa på lite!



Tränade även ställande och läggande under gång igår. Läggandet går bra och ställandet har jag mest börjat klicka in lite försiktigt och än så länge bara i bakåtgående. Det jag behöver nu är en supeduperrolig leksak som jag kan motivera Frodo med för jag tror han tycker att våra gamla kamptrasor är lite äckliga. Nån som har förslag på bra kamptrasor och vart man kan hitta dessa?

1 kommentar:

  1. Fy vad otäckt!! Vilken tur att det inte slutade i katastrof!

    Jag har köpt "roadkill" till mina hundar och dom ÄLSKAR dom. Finns att köpa på Coop, och ser ut som ett överkört djur, det är pipleksaker i ändarna och så är det kampleksak. Som jag upplever den är den relativt hållbar. Sune är ju otroligt kampglad, och han har ännu inte lyckats ta sönder någon av dom jag har köpt.
    Om det är jaktlek du vill ha kan du alltid binda fast en bit av ett sämskinn i en lite längre lina som du sedan kan dra runt över marken och låta honom jaga.

    Angående klossträningen så är det ju att jobba bort klossen som gäller när han har kommit så långt :)

    SvaraRadera