onsdag 2 februari 2011

Backa

Igår fortsatte jag på projekt backa men stor framgång. Nu kommer vi flera kliv bakåt men jag varvar det med att göra det lite enklare ibland och lite svårare ibland. All träning föder frågor... Hur långt ska han kunna backa innan han kan dethär med att backa? Ska jag lägga på ett kommando?

Än så länge nöjer jag mig med att han backar bakåt från mig. I nuläget går jag efter honom för att ge belöningen men egentligen så borde jag nog kasta den till honom eller ha en medhjälpare så att han vänjer sig vid att jobba bort från mig för det är ju det han ska ha i huvudet när vi tränar ställande vid gång och läggande med för den delen. Huvudsaken som jag ser det är väl iallafall att det itne är jag som börjar att gå bakåt och pressar honom att göra det utan att han startar och jag följer efter...jaja nu blir det förmiddagspromenix...ut i solen och få lite energi, vitaminer och frisk luft i lungorna

2 kommentarer:

  1. Kommandoord på backa tycker jag beror helt på om du vill använda det som ett trick eller bara som en hjälp i övrig träning, genom att hunden ska "tänka bakåt". Jag har inget backa-kommando på Sune. Och hur långt han ska backa är ju helt upp till dig. Vad har du för kriterier? (jag har blivit ett kriteriefreak på senare tid förstår du). Vill du att han bara ska kunna backa fem steg så är det fem steg som gäller för backaövningen. Då gör du en stegringsplan och när han kan backa två steg så stegrar du till tre, till fyra, till fem innan klicket kommer. Backa inte för ofta i klickandet heller har jag nyligen fått lära mig av min hårda klickertränare. Det är bara förvirrande för hunden. Det kan du göra i början av träningen, men så kan du snabbt stegra svårigheten om han redan kan backa ett halvt eller ett steg bakåt och bjuder det snabbt. Det är först när klicken blir för långt emellan som du ska börja fundera på om du har stegrat svårigheten för fort- och då kan du backa tillbaka i stegen och klicka för några steg mindre. Oj, mycket text. Hoppas det gav något ;)

    SvaraRadera
  2. jepp det gav något=) jag ska inte vara för feg m.o.a =)

    SvaraRadera