torsdag 10 februari 2011

En tur med sparken

Idag har det snöat minst 30!!! cm här hemma och jag orkade INTE gå en promenad med barnvagnen efter jobbet på oplogade vägar. Fick barnvakt och tog sedan hunden och sparken i högsta hugg ut på landsvägen!!! som ändå var plogad. Inlindad i en alldeles för stor reflex väst kände jag mig ofattligt nöjd över hur fint Frodo trippade på vid sidan av sparken och riktigt bra förde var det också. Svängde så småningom av på en mindre väg och selade på Frodo och sen var träningen i full gång. Att jag har en dragvillig hund är ju ingen nyhet vid dethär laget. Full ös medvetslös hade han nog sagt om han bara kunde prata...nu piper han istället=)

Det har ju inte gått sådärjättebra med skidåkningen denna säsongen. Själva dragandet går hur bra som helst men starterna går år skogen då Frodo blir allt för taggad och ostyrlig. Piper och skäller och i ren frustration kan han allt som oftast även gnaga lite på skidorna och detta går ju såklart inte att acceptera...mina skidor vill jag gärna ha kvar i helt skick! Problemet är att frag aldrig har varit något vi har tränat, det har bara blivit. Men så idag när jag ändå hade tid passade jag på att träna starter, lugna sådana, att varva ner emellanåt medan vi körde, träna starter utan att starta för att ta bort förväntningen av att startposition alltid innebär full kareta framåt och det gick riktigt bra. Jag avslutade passet med att låta Frodo varva ner och springa lös vid sidan i sakta mak och han verkade verkligen gilla dagens pass som även inehåll en hel del korvbitar.

För egen del fick jag tänka på hur jag ger kommandon. Jag behöver nästan bara viska framåt, säger jag kommandot högre får jag för stor effekt. Sen måste jag sjlv vara lugn och INTE bli arg eller irriterad när han blir för hetsig för blir jag det är det som att trycka på Frodos galen knapp och han blir så framåt att jag tappar kontrollen.

Nu längtar jag till jag kan börja springa istället för att åka bakom så att även jag får lite träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar