torsdag 24 september 2009

Godkänt Anlagsprov

Dagens stjärnor med godkända resultat, Pixie och Frode.

Jag var en aning spänd inför dagens prov måste jag säga. Nog för att jag vet att Frodo kan spåra men i skogen kan ju vadsomhelst hända. Ett anlagsprov i viltspår är som ett litet körkort man måste ta för att sen få tävla. Man testar helt enkelt om hunden har spårningsförmåga. Frodo har verkligen spårningsförmåga men kan ibland bli lite distraherad men hans största problem är att han många gånger är alltför ivrig . Viltspår är enligt honom superkul och han tar sig an uppgiften med så stor iver att han ibland tappar bort sig bara för att det går så fort. Det är inte heller helt enkelt för hans matte att pinna efter honom när han lägger i turbon.

MEN, idag skötte han sig utmärkt när det gällde hastigheten och jag kunde följa efter honom i ett ganska behagligt tempo. Spåret var lagt med fyra vinklar och ett bloduppehåll på en raksträcka och såhär gick det för oss:

Sträcka 1: Tar snabbt an spåret klara första vinkeln med ringning. Sträcka2 klara han och det var även där bloduppehållet var, andra vinkeln klaras av med ringning. Sträcka 3 klarar utan tvekan, vinkel med ringning. Sträcka 4 klarar utan tvekan, klarar vinkel utan tvekan. Sista sträckan klarar han utan tvekan och han hittar även klöven/spårslutet utan tvekan. Utmärkt spårningsförmåga, lämpligt arbetstempo samt ej behövt ingripande eller hjälp.

Poäng 32. Tid 15 min.
Domare: Jan Åke Nässen

Min egen reflektion kring dagens resultat är att jag borde lita mer på att Frodo vet vad han håller på med. Första sträckan tänkte jag att "det här det kommer gå åt skogen". Frodo gick kors och tvärs och verkade kolla upp den ena vittringen efter den andra. Vanligtvis brukar inte första sträckan vara något problem alls. Andra och tredje sträckan gick bättre och han verkade spåra mer beslutsamt. Det blåste ganska mycket idag och det utnyttjar Frodo. Sista vinkeln tog han på vittringen och genade ett par meter. Jag var oerhört lättad när jag såg att han hittade klöven för där var det ingen tvekan om att han hade hittat den men han tog liksom inte tag i den som han brukar. När jag kom fram såg jag att det var en vildsvinsklöv och inte en rådjursklöv som vi oftast övar med. Frodo verkade lite förundrad över detta men tyckte snart att den var helt ok att leka med. Kanske kan osäkerheten i början berott på att doften inte var som han var van vid? Hursomhelst nu har han iallafall provat på både rådjur, hjort, älg och vildsvin.
Domaren sa att han trodde det var en rådjursklöv han fick med sig upp till skogen men väl där var det vildsvin. Han sa inget till mig innan snart och det var nog bra.

Tack o hej

7 kommentarer:

  1. Grattis till godkänt anlagsprov!!!:)

    /Anette & Troia

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha...jag hoppas även att du och Troia fixar det inom en snar framtid=)

    SvaraRadera
  3. yey! Grattis till oss som är så duktiga!!! eller snarare våra hundar... för själv hade jag nog inte klarat det.. lr nog.. jag hade inte alls klarat det...!!!

    SvaraRadera
  4. Ett stort GRATTIS till Frodos godkända
    anlagsprov!
    Tilda, Zacco och Cazino fick varsin etta ikväll,
    Lilla Skorpan fick en tvåa.
    Gratta även syrran!

    SvaraRadera
  5. Ja jag ska gratta henne med...hennes lilla Pixie är en fena på spårning och inte heller skottberörd. Så för hennes del är det bara att köra igång med öppenklass. Annars är jag väldigt nöjd med gårdagens resultat...kul att hundarna går så bra...allihopa!

    SvaraRadera
  6. GRATTIS Sofia! Nu är det bara att tuta och köra!

    SvaraRadera