söndag 19 juli 2009

Mälarpinschern






Frodos mamma





Tog mitt pick och pack för att åka till Eskilstuna idag. Tur att min lillebror som både är stor och stark följde med som chaufför/packåsna/barnskötare...utan dig Simon hade inte denna dagen fungerat... Anledning till detta var ju såklart utställningen Mälarpinschern, en liten rasspecial för oss pinscherägare. Jag har aldrig varit där innan men det var trevligt förutom att det tog sån grym tid. Man brukar ju räkna med att en domare dömer 20 hundar i timmen...här blev det väl hälften med lite tur. Det blev ganska mycket väntan vilket var väldigt långtråkigt för en annan som kanske inte tycker att utställning är det roligaste här i världen. Det positiva med att det tog så lång tid var att alla fick långa fina utlåtanden om sina hundar...och det är ju alltid trevligt...om det står nåt bra vill säga. Frodos utlåtande lyder:

"Välbalanserad hane. Saknar massa och kraft. Lite oädel skalle. Mycket bra hals. Bra rygg. Tillräckligt vinklad fram något rak bak. Bröstkorgen behöver utvecklas. Behöver ringträning."
Frodopodo i posering,själv ser man väldigt smickrande ut där man hänger som en påse över hundenmen kalufsen i högsta hugg! Det är nog JAG som behöver ringträning. Tar tacksamt emot tips på hur jag kan bli snyggare i ringen. Foto: Ulla-Britt Svahn
Syskonen Messi, Zacco, Frodo samt pappa Othello längst till vänster. Foto Ulla-Britt Svahn
Försöker rätta till bakbenen för att få den rätta looken. Foto Ulla-Britt Svahn

Jag tävlade Frodo i ungundsklassen och vi kom på tredje plats med hederspris! Tyvärr har jag inga egna bilder på honom men jag plåtade lite annat...
Supermannen och lillebrorsan...

Frodos pappa som sitter och syskon och halvsyskon som ligger...de är rätt så lika

Tur att vi fick vara i Hjerpes tält eftersom vädret inte var det bästa. Taket var jättefint och rött...Aarons favorit färg!




Tack o hej!

4 kommentarer:

  1. "Lite oädel skalle." haha, vilket uttryck sen!?
    Men grattis till en fin placering och det är kanonbra att du åker! Tänk nästa år när han har mer massa och kraft, då kommer han som en ångvält och tar hem hela skiten!
    Kram, saknar er!

    SvaraRadera
  2. Ja det var lite synd att han gick ner så mycket i vikt innan jag hann byta foder. Hade han varit som han var innan viktnedgången hade vi kankse placerat oss bättre...Domaren hade en del lustiga uttryck för sig...kan ju också hända att skallen blev lite oädel eftersom kroppen för tillfället är så smal...jag måste iallafall bortförklara allt dåligt för min hund är världens fiiiinaste!!!

    SvaraRadera
  3. frågan är hur man kan vara välbalanserad när man har oädel skalle, med tillräckliga vinklar o ngt rak rygg och en bröstkorg som behöver utvecklas?? Dommare är så lustiga... JAg tycker är frodopodo är jättefin. Men synd som sagt att han tappat några kg, lagom till askersund kanske han lagt på sej lite och ser maffigare ut?

    SvaraRadera
  4. jaman undrar ibland om dom inte skulle behöva flera pauser så att utlåtandena blev mer genomtänkta. Eller så menade han att han var välbalanserad föråldern eller nåt...men vad vet jag. Måste förövrigt ringträna han är seg som klister när jag ska springa och sen är han lite skygg för domaren...ska göda upp honom och springa med en klöv som motivation i askersund!!!

    SvaraRadera