onsdag 29 september 2010

Valpmys o spårträning

Liten och stor

Idag blev det lite av en träningsdag för mig och Frode. Först lånde vi grannens hund och trände inkallning med störning. Öyvind och den andra hunden fick agera störning och dyka upp lite nu och då när vi gick på elljusspåret. Den duktigaste av oss alla var nog min karl som kunde behålla humöret trots att hans lånehund inte direkt var så lydig. Mot slutet av paset fick jag och Frodo nästan skämmas lite då lånehunden trippade fint vid sidan och kom om ett jehu på inkallning. Ja ja jag kör som jag alltid brukar göra...trägen vinner!

Spåret vi gick sen var såklart nattgammalt och Frodo skötte sig riktigt bra idag. Han höll sig till spåret även fast att det gick parallellt med en viltstig. Viltstigen var han ute på en sväng men bara ett par meter innan han själv vände tillbaka till mitt spår och tog första vinkeln som en dans, min duktiga hund! Här har han verkligen blivit bättre! Sen spårade han lugnt och metodiskt nästa sträcka fast jag bromsade upp honom lite ändå eftersom jag känner attvi måste träna på det och det fungerade bra. Jag använder kommandot lugn och bromsar in honom tills han stannar sen låter jag honom gå vidare igen. Tror att Frodo blev lite torr i nosen sen och jag hade glömt vatten såklart så sista delen av spåret speciellt den delen som gick påväldigt torr mark gick ganska trevande men så fort vi vände upp på blötare mossmark igen fick han lättare. Idag gick han förbi klöven och fick ringa in den men jag orkar inte tro att det ska vara nån trend från hans sida. Idag tänker jag skylla allt dåligt ( vilket inte alls var så mycket) på att hans nos blev torr...punkt slut!

Valparna då! Jo dem besökte vi igår. Vi är bra på att hitta på ursäkter för att åka till Degerfors just nu=) Aaron roade sig kungligt i valphagen både med och utan hundar. Vi satt i solen med valpar i knät och njöt av hösten!

1 kommentar:

  1. Hihi, vilken söt bild på Frodo och liten :) Ni lär ju bli sugna att ta hem en nu när ni är där när dom är lite större? Men jag förstår att ni vill vänta!

    Jag kommer hem imorgon kväll. Jag och Mattias ska åka till Uppsala på lördag och titta på en valp :P
    Men på söndag kan vi ju spåra om du vill!

    SvaraRadera