tisdag 21 september 2010

Spårtraning


Idag var det ju tankt att jag skulle trana på tempot i spåret men då spårar han ju i perfekt tempo bara för det!!! Jag hade bara lagt ett kort spår idag med två vinklar en åt höger och en åt vanster. Jag tankte att det ar lika bra att ta en åt varje håll så han inte blir battre på den ena eller den andra=) Innan båda vinklarna gjorde jag bloduppehåll för att göra det lite svårt. För att tterligare öka svårighetsgraden la jag spåret så att det bitvis låg i motvind vilket jag vet ar svårt för Frodo. Får han vittring på spåret springer han garna från spårkarnan, blir ivrig och slarvar så varför inte trana på det litegrann.
Spårstarten gick fint och lugnt men jag markte att det fanns något av intresse i skogen men han höll sig iallafall till mitt spår trots att vi gick i motvind. Hela första strackan gick hur fint som helst men sen precis innan första vinkeln kom han in på en stig som luktade lite interssant. stigen gick parallellt med mitt spår och han ville så garna fortsatta på den stigen att han verkade glömma av vad vi höll på med. Han fick gå ut några meter sen höll jag in honom för att se vad han tankte göra. Det såg ju inte ut som han tankte viltspår direkt dar han stog så då påminde jag honom om spåret igen och då visste han precis vart det var och gick direkt in i vinkeln som om det var det mest sjalvklara på jorden (!?). Nasta stracka fick han lite viltkanning av det mildare slaget och slog lite hit och dit i spåret men höll sig andå till mitt spår och jobbade framåt så jag lat honom hållas. Sista vinkeln tog han sådar fint och sjalvklart, rakt fram och sen vanster inga problem alls. Sen kara vanner gjorde motvinden att Frodo blev lite ivrigare så jag fick iallafall trana på att lugna ner honom i spåret en gång idag och det gick bra. Jag sa bara lugn och höll in honom tills han stannade och sen gick vi vidare igen något lugnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar