fredag 17 september 2010

Spårprov 4, WOW!

Vilken spårhund jag har! Igår slog han verkligen alla mina förhoppningar i spårskogen. Såhar gick det:

" Tar villigt an spåret och klarar stracka ett samt vinkel ett u.a. Stracka två u.a vid vinkel två får viltkanning, föraren återtar. Stracka tre u.a, klarar vinkel tre utan tvekan. Stracka fyra u.a, vinkel fyra klaras utan tvekan (återgången). Stracka fem och spårslut, u.a klarar bloduppehåll och lokaliserar snabbt viltdelen.

Bloduppehåll på rakstracka fem och i vinkel tre. Återgång i vinkel fyra.

Spårtapp: ett mindre vid vinkel två.

Spårningsförmåga: utmarkt

Arbetstempo: lampligt, får absolut ej bli raskare.

Sjalvstandighet: Hjalp av föraren vid vinkel två.

Skottprövning: Godkand,lugn i skott.

Spårtid: 14 min

Allmant omdöme: Frodo ar en mycket energisk spårhund. Spårar med driv och energi. Reder ut sin viltkanning och spårar sammantaget effektivt och sakert.

Pris: 1:a

Domare: Ann-Christin Elfsmo"

Egen reflektion: Jag tror aldrig att jag har sett Frodo spåra så bra som han gjorde igår, det var en fröjd för ögat. Han gick bra tills han fick viltkanningen precis i början men då markte jag vad som var på gång och jag kunde avbryta det. Val tillbaka i spåret slappte han viltkanningen och gick som på rals, det var inga tveksamheter. Han klarade vinklar, bloduppehåll och återgångar galant och jag bara gick efter och höll i linan. Skottet gick som en dans. Han satt lugnt och fint vid min sida. Nar jag sen uppmanade honom att spåra igen så ville han först ivag ganska ivrigt men då höll jag emot tills han lugnade sig och sen gick han i princip rakt fram och hittade klöven. Han markerade platsen dar domaren hade skjutit men idag kande han inget behov av att undersöka skottplatsen utan han visste vad målet med spåret var. Vilken hund!
Det enda negativa med detta spåret var tempot. Jag fick lite förmaningar av domaren att jag måste jobba på detta så det får bli det vi tranar på nasta gång. Egentligen hade jag ju kunnat stanna upp och bromsa lite igår med t.ex nar linan fastnade och så men jag ville inte riktigt störa Frodo nar han verkade så saker på sin sak. Några gånger stannade han upp och tittade bakåt för att se om jag hangde med men återtog sen spårandet hur sjalvklart som helst. Jag tror inte att det ar några problem att stanna upp honom i spåret om han blir för ivrig så nu ar det bara att prova sig fram och se hur vi ska få ordning på det.
Sen tror jag också att det ar bra för Frodo att gå ett spår dagen innan tavling för att fokusera och branna av lite extra spårenergi.

Nej hörrni jag ar så nöjd just nu och det beror nog på att vagen hit inte direkt har varit nån dans på rosor. Men det ar oerhört tillfredstallande att ha problem som löser sig...fantastiskt.

(Uppdaterar med bilder inom kort)

3 kommentarer:

  1. Grattiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis!!! :D Fy vad roligt! Nu är det bara ett första pris kvar och sen är Frodo meriterad upp över öronen. Snart står flickorna på kö!

    SvaraRadera
  2. Tack själv för igår!
    Grattis till ännu en etta, bara en kvar.
    Ses nästa vecka!
    Kram Inger.

    SvaraRadera
  3. GRATTIS! Kanonbra jobbat! Visst är det skönt när man får lön för mödan efter allt slit. Bara ett kvar...

    SvaraRadera