fredag 3 september 2010

Spårprov 3


Jag fick med mig ett får hem=)
Igår var det tredje gången gillt för mig och Frodo på spårprov. Jag var riktigt sugen på att få ett första pris så sugen att jag t.o.m blev lite nervös! Jag hade förberett mig på alla tänkbara vis inför tävlingen. Promenerat och cyklat med Frodo för att han skulle vara lugn, jag t.o.m gått ett kort spår på morgonen i hopp om att det skulle lugna ner honom med. Väl på plats märkte jag att mina ansträngingar varken hade gjort till eller från på Frodos tempo. Jaja det var bara att hålla hårt i linan och följa efter. Nitton minuter senare hittade vi tillsist klöven och jag förstod att Frodos prestation skuille bli lite knvivig att bedöma, han låg liksom mittemellan ett första och ett andra pris. Vi återgången hade han bara fortsatt men han hittade tillbaka till spåret efter en mindre tappt. Sen orsakade hans reaktion efter skottet oss lite huvudbry. Till en början startade han förhållandevis lugnt för att vara Frodo, så lugnt att jag han tänka att detta kommer att gå lätt som en plätt...vilket det inte gjorde. Precis innan skottet hade Frodo fått viltkänning så jag vet inte om det var till det han ville tillbaka eller om det var till skottplatsen för han bakåtspårade en liten bit och sen gjorde han diverse utstickare från spåret innan han tillsist var på väg åt rätt håll men till min besvikelse gick förbi klöven som låg så fint bunden runt ett träd med klargrön lina! Sen hörde han Inger och Rolf borta vid bilen och kikade fram bara för att kolla va de hade för sig och sen kunde han fortsätta leta efter klöven.

Efter mig var det ett ekipage till så jag fick lite tid att undra över hur det egentligen hade gått och hur domaren skulle bedöma Frodos prestation.

Kritiken blev följande:

"Tar villigt an spåret/ ivrigt men klarar. Klarar vinkel ett med liten ringning. Genar något på sträcka två men klarar. Återgången i vinkel två, går ut stort men klarar. Sträcka tre u.a. Vinkel tre, genar något men klarar. Sträcka fyra u.a.Vinkel fyra, klarar med ringning. Sträcka fem och spårslut, får viltkänning och får jobba!/ lokaliserar spårslut med ringning.

Spårtapp: ett mindre på sträcka fem.

Spårningsförmåga: utmärkt

Arbetstempo: Lämpligt, ivrigt men under kontroll.

Självständighet: arbetar självständigt.

Skottprövning: Godkänd

Spårtid: 19 min

Allmänt omdöme: Frodo spårar energiskt och intensivt, någon gång i väl hög fart för sin näsa. Blir vidlyftigefter skott men lyckas reda ut. En riktig arbetshund.

Pris: 1:a

Domare: Ann-Christin Elfsmo"

OM JAG BLEV GLAD!? JAAA!

Sen var det extra kul eftersom alla tre hundar fick 1:a pris idag. Frodo, Frodos syster Skorpan och hans mamma Tilda som även fick HP.



Det hann bli lite mörkt så bilden blev inte så bra men här är de tävlande hundarna.


4 kommentarer:

  1. Där kom 1:an - GRATTIS! Nu är det bara att fortsätta i samma stil.
    "Fåret" är misstänkt likt mamma Tildas fäll...

    SvaraRadera
  2. Åååååå, GRATTIS!!!!!!! Vad roligt, ni som kämpat så. Lycka till fortsättningsvis.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha! Fortsätta i samma stil hoppas jag verkligen att vi kan göra=)

    SvaraRadera
  4. Tjohooooo, vad skoj! Stort grattis, du måste vara överlycklig :D

    SvaraRadera