tisdag 16 februari 2010

Hanhund +löptik =problem?

Nej Frodo är inte högfärdig...han lär sig bara att undvika löptikar=)

Idag gick jag och min syster på en gemensam promenad. Hon hade med sig två hundar, den ena en kastrat på 7 år vid namn Fille och den andra en liten tik på 4 år vid namn Pixe. Lilla Pixan löper för tillfället men envis som jag är tänkte jag att "det blir nog bra träning".

Målet med dagens promenad var att Frodo till trots för löptikens närvaro skulle gå fint i kopplet och att han inte skulle springa fram och nosa henne i baken när han var lös.

Hur gick det då? Jo till en början tyckte han att det var ganska lattjo lajbans med nån som luktade så gott och då glömde han visst bort sina fina kunskaper i den ädla konsten att gå fint i kopplet. Efter ett par korrigeringar gick det dock mycket bättre även om han var något disträ. När Frodo senare fick vara lös var han såklart intresserad av Pixie men så fort han närmade sig henne kom förbudet NEEEEEEJ!!!och efter ett tag var det ganska kul att se honom för han sprang liksom fram mot Pixe men innan han kom ända fram kom han på att det där får jag inte varpå han såg lite förvirrad ut och sedan valde en annan riktning. Lite inkallningar och andra små övningar passade vi även på att göra mellan varven när han fick vara lös och det fungerade bra med tanke på omständigheterna. Visst var det lite trögt ibland men han var ändå förvånansvärt alert. Jag är jättenöjd med dagens löptiksträning!

Länge leve envisheten!!!

Frodo och Fille slutkörda efter jaga-pinnen-leken

1 kommentar:

  1. Jag trodde inte det fanns en ända liten plätt som det inte var två meter snö på just nu?! Men det finns väl hopp, i guess.. ;) Ska ni vara med på utställningen i köping framåt vårkanten? Både Mille o frodo kommer väl hamna i samma klass numera misstänker jag? ;) kram

    SvaraRadera