onsdag 3 juni 2009

Träning, träning och mer behövs det

Idag har jag och min syster lyckats att få ännu en hundägare intresserad av viltspår. Det hela började med att jag och Victoria skulle träna tillsammans på eftermiddagen. Jag skulle lägga spåren och hon skulle passa Aaron. Ett spår till Frodo, ett till Pixie och ett till Fille var det tänkt. Men så kom vi på att vi istället skulle prova spåra med Kellie, en liten papillon tik, och att vi även skulle bjuda med Jenny och hennes pumi Siri. Jag knatade upp i skogen inlindad i klövar och snitslar med en flaska blod i handen...man undrar ju vad grannarna egentligen tror om en. I skogen träffade jag på en bekant "jaha ska du orientera"... ja på sätt och vis ska jag ju det men inte som vanligt folk gör kanske!

Spår ett blev till Kellie och det var egentligen två mycket korta spår efter varann. Hon var så tveksam i sarten att jag nästan tänkte att hon inte skulle hitta...men det gjorde hon. När hon sen kom till spårstart nummer två gick det lite bättre. Lycka till med den framtida träningen Vickan!

Spår nummer två var till Pumin Siri. Siri fattade direkt vad hon skulle göra och hittade klöven i ett nafs...det var knappt att matte Jenny hängde med. Jättekul att det gick så bra och att Siri verkade tycka det var skojj! Jenny blev så inspirerad att hon erbjöd sig lägga spår till oss andra på fredag...man tackar och man bockar!

Spår nummer tre var då Frodos spår. Det var också ganska kort och med endast en vinkel. Tanken bakom det hela var att lära honom att ta det lite lungare och att se till att han verkligen fattar att klöven är "the end". Att ta det lugnare gick ganska bra...bara man inte låter honom rusa iväg i början så fungerar allt bättre. Vinkeln var inga problem men spårslutet missade han igen!!! Han fortsatte att spåra mina fotspår...jag får helt enkelt binda en lian i nån gran och svinga mig bort från spårslutet nästa gång! Hursomhelst så hittade han ju klöven med lite hjälp men tydligen har vi lite arbete kvar innan poletten ramlar ner!

Aaron fick också följa med ut i skogen. Han satt i ryggsäcken och tittade intresserat på alla vovvarna. Den ryggsäcken en Vaude Jolly Comfort är nog ett av mina bättre inköp. Det är ju perfekt att ta med Aaron som ändå gillar att vara i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar