söndag 7 juni 2009

Ta det luuuugnt!

Jag har tydligen en varg förklädd till Pinscher! Idag på spårkursen var Frodo så oerhört ivrig att komma iväg att han ylade! Sitt-stanna kommandot som fungerat så bra var som bortblåst...han ville bara spååååååååååraaaaaaa! Jag försökte lugna honom men det gick väl inte så väldigt bra måste jag nog påstå såhär i efterhand. Själva spårningen var väl ok fast jag vet ju att han är mycket bättre när han är lugnare. Så alldeles nyss var jag ute och övade med Frodo. Vi tog på spårselen, vi tog av den och på den och av den och på den och av den...osv osv för att avdramatisera det hela. Han ska ju inte förknippa selen med hyperaktivitet! Sen när han var lugn med selen på sa jag sitt och så gick jag bort som om det hade varit en riktigt spår. Några meter bort la jag ner en bit kyckling och sen gick jag tillbaka till Frodo. När han var helt lugn började vi i sakta mak att gå fram mot kycklingen...blev han för ivrig vände vi om och började om igen. När han hade gått lugnt hela vägen fram till kycklingen fick han tillåtelse att äta upp den. När vi hade gjort detta ett par gånger gick han riktigt fint och var lugn, harmonisk men observant på mina tecken. Om jag bara nu kan få honom att agera likadant när vi sen ska spåra på riktigt kommer det att bli väldigt trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar