lördag 12 december 2009

Mentaliteten

Freya och Frodo i febrilt godisletande.


För några dagar sen när min man och Frodo var ute på sista "kvällskissen" hörde de ett larm som tjöt i högan sky. Nyfikna som de är båda två skulle ju självklart saken undersökas närmare och det visade sig att det var ett av förrådshusen till kyrkan som larmade. Det var liksom ingen big deal med ett larm och främlingar sent en kväll åh vad jag älskar det hos min hund=) Jag är aldrig rädd när jag går med honom och han skrämmer heller aldrig upp mig. Något av det värsta som finns är när man går i mörkret med en hund och den börjar boffa och titta in i mörkret som om det vore nåt farligt där...då kan man ju inte låta bli att bli rädd. Som tur är har det nog aldrig hänt att Frodo har gjort så o tack o lov för det (han kanske fattar att det blir slut på kvällspromenaderna om han gör så=)

Har hittat en bra träningskompis iallafall både till mig och Frodo. Freya och hennes matte har tränat tillsammans med oss ett par dagar och det har verkligen varit bra med störningen av en annan hund men främst av en annan människa med GOOOOOODIS i fickan. Det är verkligen svårt för Frodo att slita sig från en möjlig godisbit och Freyas matte gör dessutom egna supersmaskiga levergodisar som gör det hela sju resor svårare för mig att bli intressant men vi har trots detta gjort framsteg så jag är nöjd!

Tränade lite apportering som hastigast inomhus alldeles nyss. Frodo kan numera apportera många olika förmål både från golver och när jag håller i dem. Jag kan lägga ut föremål som han får hämta eller kasta ut dem så han hämtar eller gömma så att han får leta. Han tycker att det är skitkul och svansen går som en kvast där bak när han stormar fram för att hämta föremålet. Det gick så bra idag att jag även tränande vidare på att sitta med apport i munnen och "dra mig baklänges" det gick det med. Jag höll då i apporten och Frodo stog bredvid mig. När han hade tagit den sa jag bara sitt och då satte han sig samtidigt som jag ganska snabbt efter det sa loss och belönade honom. Jag tror inte att hoppet alls är ute för oss och apporteringen i LK1 jag tror att vi kan få till det faktiskt!
Annars är väl lydnadsträningen på lite semester kan man nog säga. Vi kör lite fotgående under promenaderna och så tränar vi på sitt, ligg och stå kommandon när vi går men annars gör vi inget speciellt. Apporteringen har kommit i första hand nu ett tag och det kommer den fortsatt att få göra tills vi klarar det bra även utomhus.

Förövrigt så blir jag bara mer och mer sugen på agility speciellt efter att jag och Frodo inspekterat en tävling av det slaget idag...åååh vad det ser kul ut.

Sankta Lucia på er alla eller vad man säger vid en högtid som denna=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar