lördag 5 december 2009

Lydnadskurs med Inki Sjösten

Idag är jag och Frodo totalt slutkörda efter en hel dag på kurs! Inki jobbar mycket med hundens målbild och med positiv förstärkning. Hon har ett belöningssystem som hon kallar för fyrklövern, där ingår social belöning, jaktleksbelöning, kampleksbelöning och godis. När hunden ska utföra något som jag vill att den ska göra skall hundens egna målbild vara något positivt t.ex när matte har sagt sitt och jag har suttit klart får jag leka med henne och sen kanske jag får en liten godbit. För egen del kämpar vi ju lite med belöningen...hur får jag Frodo att tycka att det är värt att utföra det jag säger. Lösningen för oss är troligtvis att träna på just belöning. Det kanske låter lite konstigt men det är inte så självklart att ha bra sätt att belöna hunden på alltid.

Jag kan inte gå igenom allt vi gjorde idag men det har varit en intressant dag och jag har lärt mig massor som jag måste låta sjunka in lite innan jag kan göra nåt med det=) Ett nytt moment som vi aldrig övat på förut var "rutan", alltså sändande med ställande. Vi gjorde givetvis inget färdigt moment utav det hela utan övningen gick till såhär:

Fyra koner står uppställda i en ruta på 3x3 m. Mitt i rutan sätter man ner en grillpinne. Sen går man in i rutan med hunden säger rutan och sätter en gobit på pinnen. Därefter tar man med sig hunden ut ur rutan går några meter vänder om och säger rutan igen varpå hunden springer till belöningen på pinnen. Detta fungerade såklart kanon på Frodo och han förstod snabbt att det fanns nåt trevligt där i mitten av konerna. Nästa steg är att ta bort gobiten och säga stanna för att sedan ge belöning och på så vis bygger man sedan upp hela momentet.

Nej nu måste jag smälta dagens händelser och vila upp mig lite och se till att träna oftare tillsammans med andra så man kan få lite hjälp av varandra=)

2 kommentarer:

  1. Nej, man hade ju lite annat att göra då. Jag tog hand om Liam o Love medan Jonny visade Mille. Tror nästan han var enda killen. Usch, va jobbigt med öronen... Det blöder så himla mycket oxå!! Är det tejp som gäller nu då?

    SvaraRadera
  2. Haha jo, om man kolla in hennes blogg så kör hon med samma stil rakt igenom. Man ÖNSKAR att det var fejk, men icke..

    SvaraRadera